Reading is sexy ♥

Vad läser jag just nu?

John Steinbeck (1)Vad läser du just nu?
Jag började nyligen på John Steinbecks debutroman Blod och Guld. Det är en grymt snygg utgåva som luktar tjära. Jag är hur förälskad som helst i den.

Bokens första mening
”Hela eftermiddagen silade vinden genom de svarta dalarna i Wales och ropade sitt budskap om att vintern kom smygande från polen ut över världen.”

Hur fick du tag på boken (köpt/lånat, etc)?
Jag köpte den på Akademibokhandeln i Växjö förra veckan.

Vad tycker du så här långt?
Jag har bara läst första kapitlet, och trots att det inte sagt mig så mycket om vad boken kommer att handla om egentligen, gillar jag den hittills. Blod och Guld är Steinbecks första roman och är verkligen en helt annan stil än hans senare böcker. Boken påminner mer om Treasure Island än något annat. Blod och Guld är den klassiska historien om den unga pojken som vill utforska världen. Han ger sig av och möter en massa faror och äventyr. Den historien ni vet. Men jag gillar sådant och det var evigheter sedan jag läste något liknande.

Vad tänker du läsa sedan?
Jag håller samtidigt på att läsa The Wind in the Willows och har inte så mycket kvar nu. Det visade sig vara en långsam läsning som sträckt sig över två månader att avsluta. Efter det får vi se vad det blir. Jag ska försöka att vara spontan och inte planera så mycket.

Standard

2 thoughts on “Vad läser jag just nu?

Kommentera

