Reading is sexy ♥

Tematrio: Vinter

Tematrio (1)Veckans tematrio är riktigt knepig. Det tog ett bra tag innan jag kom fram till tre böcker som utspelar sig på vintern. Dels är det ganska svårt att komma ihåg årstider i böcker om det inte är avgörande för handlingen, dels verkar det som om mitt undermedvetna inte gillar böcker om vintern. Jag har i alla fall skrapat ihop tre böcker som utspelar sig under denna årstid.

1. The Sittaford Mystery av Agatha Christie är en bok som utspelar sig under en snöstorm i en liten by i Dartmoor, England. Kapten Trevelyan mördas i samband med en seans där majoriteten av bokens karaktären var närvarande. Vem är då mördaren? Mysteriet utreds dels av Inspector Narracott, dels av Emily Trefusis som har en amatörutredning på sidan om. Boken är oerhört annorlunda från BBCs Miss Marple-version från 2006. Det enda de två har gemensamt är karaktärerna (bortsett från Miss Marple själv). Jag gillar däremot BBC-versionen och kan förstå tanken bakom den.

2. Kappan av Nikolai Gogol tror jag utspelar sig på vintern. Jag är däremot osäker när på vintern det är. Novellen (eller är det en novella?) handlar om en fattig tjänsteman som köper en mycket fin och framförallt dyr kappa i St Petersburg efter att ha blivit hånad för sin gamla utslitna kappa. En kväll blir mannen rånad på sin kappa och trots sina försök att finna den igen slutar det i misär. Efter sin död hemsöker mannen alla som behandlat honom dålig i hopp om att finna sin kappa. Det är mitt första möte med Gogol och ryska författare i allmänhet men gillar Kappan skarpt. Riktigt, riktigt bra novell/a.

3. The Haunted House av Charles Dickens utspelar sig runt julen. Här kan ni läsa en längre sammanfattning av boken och vad jag tyckte om den. Det är en annorlunda spökhistoria och jag gillar verkligen idén bakom boken. Dickens har skrivit tre av bokens åtta kapitel och sedan låtit fem samtida författare fylla ut resten av boken i form av sammanhängande noveller. Jag har absolut ingen aning om hur det har gått till men förutom Dickens egna bidrag kan vi även läsa bidrag av Hesba Stretton, George Augustus Sala, Adelaide Anne Procter, Wilkie Collins och Elizabeth Gaskell. Trots att kvalitén varierar mellan novellerna/kapitlen rekommenderar jag den verkligen.

Standard

5 thoughts on “Tematrio: Vinter

Kommentera

