Reading is sexy ♥

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström (1960)

Per Anders Fogelström (1)Titel: Mina Drömmars Stad
Författare: Per Anders Fogelström
Utgivningsår: 2012 (1960)
Bokförlag: Bonnier Pickets
Sidantal: 290
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-0-012375-8
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: En sommarkväll i ångans år, 1860, kommer Henning Nilsson vandrande till staden han drömt om. Men ännu är Stockholm en liten och fattig stad, och Henning och Lotten, flickan han gifter sig med, får slita hårt för att skapa sig en ljus tillvaro. Mina drömmars stad är den första boken i Per Anders Fogelströms lästa och älskade romanserie Stad.

Tankar och åsikter: Jag har läste de många och fina orden som Skrivande och många andra har skrivit om Fogelströms romanserie och tänkt att om jag någon gång får tillfälle ska jag köpa första boken. När jag i veckan var på Centralen i genomresa passade jag på att köpa några böcker och däribland Mina drömmars stad. Efter att jag läst ut Dickens The Haunted House under den första timmen på tåget norrut plockade jag upp denna och började läsa. Och några timmar därefter hade jag läst ut den. Jag kunde för mitt liv inte lägga ifrån mig Mina drömmars stad. Jag är som besatt av handlingen, karaktärerna och de små historielektionerna. Det är rent av beroendeframkallande och nu lider jag av abstinens.

Det var oerhört länge sedan jag läste en roman med denna grad av historieanknytning och, utan att egentligen veta om det, har jag saknat det. Mycket hade jag redan koll på men händelser som introduktionen av kronan var bara en av de många mindre sakerna jag hade förträngt. Henning Nilsson är en oerhört sympatisk karaktär som jag fäste mig vid redan i första kapitlet. Han kommer gående in till Stockholm barfota utan egentlig plan och det är fruktansvärt uppenbar hur ung han är. Vi får sedan följa honom under 20 år tillsammans med hans familj och utvecklingen av Stockholm.

Den mest emotionella delen i boken var tiden efter att deras barn dött och Lotten går i sorg. Kapitlet då Henning kommer hem med en kälke till barnen och de leker utanför huset fick mig nästan att börja gråta av någon slags tragisk glädje:

Kom till boden! ropade Henning och gick före. Och medan han slog på den sista brädan stod de två småttingarna i dörren till skjulet och pep av förväntan. Tonfallet i faderns röst hade sagt dem att något roligt väntade – och de hade väntat länge på den tonen. Under lång tid hade det varit en annan ton som dominerat: den lugnande, tröstande, tystande. Nu kom något av bjällrornas lustiga klang och uppmaning till äventyr. I fönstret stod deras mor och såg ner över gården, litet undrande, något orolig. Men när hon såg kälken dras ut ur boden smittades hon av iver och glädjen, hon tog den minsta på armen och visade, vinkade – och log.
(s. 183)

Jag är så oerhört fäst vid Hennings familj så det ska bli rolig att följa barnen August och Emelie i nästa bok, Barn av sin stad, som utspelar sig 1880-1900. Det kommer däremot att dröja innan jag läser den eftersom att jag inte äger den för tillfället.

Standard

5 thoughts on “Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström (1960)

  1. Kul att du tyckte om den! Precis som du skriver, mixen av handlingen, historielektionerna och karaktärerna är verkligen beroendeframkallande. Som tur är finns det ju ytterligare fyra böcker som väntar på att läsas 🙂

  2. Pingback: Månadsrapport för januari 2013 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  4. Pingback: Det bästa av 2013 (än så länge) | How hollow heart and full

Kommentera

