Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka: okända författare och böcker

Jag har varit bortrest i några dagar och har inte haft tid eller ork för att blogga. För att komma ur denna funk tänkte jag passa på med helgens bokbloggsjerka och efter det två recensioner. Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den? Jag kommer inte på så ånga på rak arm men dessa är nog de allra vanligaste om både boken och författaren är okänd för mig.

Konstiga, roliga eller vackra titlar dras jag gärna till. Det var därför jag köpte Edward Albees Who’s Afriad of Virginia Woolf? och G.K. Chestertons The Man who was Thursday till exempel. Av samma anledning kan jag låta bli att köpa en bok, vilket är mindre bra däremot. I samma andra dras jag även till utseendet på boken. Nyligen köpte jag John Steinbecks Blod och Guld för att boken var så jävla vacker. Dessutom luktar den tjära vilket är underbart i sig.

Goodreads är också en källa till att upptäcka nya böcker och författare. Jag får ständigt nya tips och köpte faktiskt Daniel Woodrells The Outlaw Album efter att ha läst om den på Goodreads. Och vilken bra bok det visade sig vara.

Youtube och Bokbloggar är också två bra källor till att upptäcka nya böcker och författare. Genom dessa kom jag på att köpa en massa böcker. Allra nu senast köpte jag den första delen i Per Anders Fogelströms romanserie Stad i samband med att jag läst vad Skrivande har skrivit om serien. Det kommer för övrigt att läggas upp en recension på den boken här. Jag ska bara skriva recensionen först. Liksom alla de positiva recensionerna till The Night Circus som cirkulerat på Bokbloggar. Den har jag däremot inte hunnit läsa än.

Standard

13 thoughts on “Bokbloggsjerka: okända författare och böcker

  1. ochdagarnagar skriver:

    Utseendet är helt klart viktigt för första intrycket men jag går ofta på länder. Gärna utomeuropeiskt. Då får boken en chans.

  2. Ja för knasiga titlar, the night circus är både grym titel och snygg, men för mig gick den inte riktigt hem 🙂 synd! Får ta tag i min överföring till goodreads från boktipset, blir jobbigt att ha två men de allra flesta verkar ha goodreads så jag får böja mig ditåt!

    • Det är sant, The Night Circus har båda delarna. Dessutom en bra baksidestext. Vad tråkigt att den inte gick hem hos dig 😦 Jag har i stort sett bara läst bra recensioner så jag ska kasta mig på den så småningom.

      Det var hur drygt som helst i början men sedan blev det ganska roligt att föra in böcker i Goodreads. Nu har jag dessvärre blivit ganska besatt vad det..

Kommentera

