Reading is sexy ♥

The Outlaw Album av Daniel Woodrell (2011)

Daniel Woodrell (1)Titel: The Outlaw Album
Författare: Daniel Woodrell
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: Sceptre
Sidantal: 167
Språk: Engelska
ISBN: 978-1-4447-3578-9
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: [Från Goodreads eftersom det inte finns någon beskrivning i boken] Twelve timeless Ozarkian tales of those on the fringes of society, by a ”stunningly original” (Associated Press) American master. Daniel Woodrell is able to lend uncanny logic to harsh, even criminal behavior in this wrenching collection of stories. Desperation, both material and psychological, motivates his characters. A husband cruelly avenges the killing of his wife’s pet; an injured rapist is cared for by a young girl, until she reaches her breaking point; a disturbed veteran of Iraq is murdered for his erratic behavior; an outsider’s house is set on fire by an angry neighbor. There is also the tenderness and loyalty of the vulnerable in these stories–between spouses, parents and children, siblings, and comrades in arms-which brings the troubled, sorely tested cast of characters to vivid, relatable life. And, as ever, ”the music coming from Woodrell’s banjo cannot be confused with the sounds of any other writer” (Donald Harington, Atlanta Journal Constitution)

Tankar och åsikter: Jag är så hänförd av handlingen och Woodrells berättarstil att jag inte vet var jag ska börja. Jag sträckläste novellsamlingen på tåget i morse efter att bara en timma tidigare köpt den på Pocketshop. Och dessförinnan hade boken bara legat på min att-läsa-lista i några dagar. Jag råkade se den och tog en chansning. Vad var det värsta som skulle kunna hända tänkte jag. Och så här i efterhand kan jag känna något i stil med: HUR KAN JAG HA MISSAT DENNA UNDERBARE FÖRFATTARE!? VAR HAR HAN VARIT HELA MITT LIV!? Jag är förfärad. Har jag gömt mig under en sten eller vad är det frågan om egentligen? Daniel Woodrell har tydligen publicerat åtta böcker utan min vetskap. Eller. Winter’s Bone känner jag till. Men jag har inte läst något han har skrivit, förutom The Outlaw Album, eller känt till han som författare.

Det som jag är mest imponerad av är det språk som Woodrell använder. Jag kan se tydliga drag av författare som Cormac McCarthy och William Faulkner. Han är både sparsam med naturbeskrivningar och dialog vilket gör att det är ganska nakna och utelämnande berättelser. Om vi däremot gräver djupare finner vi en stark medvetenhet och underliggande handling.

The Outlaw Album består av 12 noveller, av varierande längd, om en grupp av människor som står utanför det Amerikanska samhället. Det är en missanpassad och oönskad skara människor som försöker leva precis som alla andra. För vissa går det bra och för andra går det inte lika bra. Det är en jämn samling noveller där den ena är minst lika intressant, rolig och tragisk som den andra. Novellerna är har även en bra längd. De flesta är runt 5-6 sidor medan några få är ungefär 30 sidor långa. Läsarens intresse är med andra ord alltid på topp. En av mina favoriter är ”Black Step”:

”They tell me Dad committed suicide for reasons he dreamed up. His mind was too active. He had a round mind and it roamed. He could imagine any kind of hurt. He could imagine the many miseries of this world flying over from everywhere to roost between his ears, but he couldn’t imagine how to get away. Ma loved him past his end and has never kissed another man. She loved his mind, his round, roaming mind that made her feel a glowing inside her skin between those spells of blight.”

Förstår ni vad jag menar med McCarthy och Faulkner? Jag rekommenderar verkligen The Outlaw Album. Det kommer nog att vara något av det bästa under 2012 tror jag.

Standard

7 thoughts on “The Outlaw Album av Daniel Woodrell (2011)

  1. Pingback: Bokbloggsjerka: okända författare och böcker | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Månadsrapport för januari 2013 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  4. Pingback: Det bästa av 2013 (än så länge) | How hollow heart and full

  5. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

