Reading is sexy ♥

Tematrio: det bästa av 2012

Tematrio (1)I veckans tematrio vill Lyran att vi ska berätta om de tre bästa böckerna vi läste 2012. Jag har tidigare skrivit en större sammanställning av vad jag läste under 2012 men om jag ska välja de tre absolut bästa böckerna under 2012 får det bli dessa tre. Den första boken läste jag i slutet av juni, den andra boken i slutet av augusti och den tredje boken i början av december.

1. Förbannad är jag ganska ofta: samtal med Berit Ås av Ami Lönnroth. Jag läser sällan biografier eftersom de flesta brukar vara ganska ensidiga och om de är skriven av huvudpersonen själv är de heller inte objektiva. Och med det ganska meningslösa. Berit Ås är en fruktansvärt intressant människa och en inspiration för den feministiska rörelsen i norden. Jag tycker att Ami Lönnroth klarar av att vara tillräckligt objektiv för att det ska bli en givande diskussion. Det är tydligt att hon fascineras av Berit Ås men hon låter det inte ta över. Jag skulle beskriva boken som en intervjubiografi med skönlitterära drag. Den är både inbjudande och välskriven. Jag skulle nog rekommendera boken antingen till de som gillar Berit Ås som politisk person eller till den som vill läsa om feministrörelsen. Annars har man nog inget större intresse för boken.

2. Sommaren utan män av Siri Hustvedt. Jag hade länge funderat på att läsa boken men aldrig tagit mod till mig. Jag var osäker på vad den skulle handla om eftersom baksidestexten inte var så spännande. En dag när jag var på ICA råkade jag se boken, som dessutom hade ett jättefint omslag, och bestämde mig för att köpa den. Dagen efter hade jag läst ut den. Sommaren utan män var så fängslande och välskriven att jag inte kunde lägga ifrån mig den. Jag skrattade och grät om vartannat. Jag skulle nog rekommendera boken till vilken människa som helst som gillar att läsa.

3. The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde. Pjäsen var en av de sista jag läste under 2012 men samtidigt något av det bästa jag läste. The Importance of Being Earnest har en välskriven och underhållande handling med roliga karaktärer. Jag skrattade mig igenom pjäsen. Den är absolut något för alla som gillar Wildes humor och fyndiga dialog men även något för de som gillar pjäser i allmänhet.

Standard

6 thoughts on “Tematrio: det bästa av 2012

Kommentera

