Reading is sexy ♥

Lady Windermere’s Fan och Salome av Oscar Wilde

Oscar Wilde (2)Titel: Lady Windermere’s Fan
Författare: Oscar Wilde
Utgivningsår: 1893
Sidantal: 70
Språk: Engelska
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Lady Windermere’s Fan är en komedi på fyra akter som handlar om ett missförstånd. Genom ryktesväg får pjäsens huvudkaraktär, Lady Windermere, höra att hennes man har en affär med en annan kvinna. Lady Windermere konfronterar sin man som förnekar hela historien. Han påstår att han endast hjälpt kvinnan att komma tillbaka in i societeten med pengar och vänskap. Men vem ska hon tro? Lady Windermere är trots allt en god kvinna med stark moralisk kompass. Frågorna driver henne nästan till vansinne och den enda som kan rädda henne är denna mystiska kvinna.

Jag försökte läsa pjäsen förra året men hade inte riktigt intresset för den då. Jag lade ifrån mig texten och läste något annat. I går tänkte jag däremot att jag skulle göra ett nytt försök och plockade upp den igen. Jag gillar Lady Windermere’s Fan. Det är en typisk historia av Oscar Wilde med allvar och humor blandat i ett. Liksom i de flesta av Wildes verk så lider karaktärerna i Lady Windermere’s Fan av sin egen skenhelighet. Alla försöker vara något de inte är i hopp om att fly från sin verklighet. Min favoritkaraktär i pjäsen är den olyckligt kära Lord Darlington. Han är fruktansvärt romantisk och poetiskt lagd att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

Salome är en en-akttragedi som handlar om den unga Salome som kräver Johannes Döparens huvud på ett silverfat som tack för att hon dansade de sju slöjornas dans för sin styvfar Herodes. Pjäsen är löst baserad på en biblisk händelse men i Wildes version så är Salome kär i Johannes Döparen, vilket hon inte är i bibeln, men han avvisar hennes försök. Pjäsens genomgående tema är sexuell åtrå men kanske främst en åtrå som inte uppfylls eller besvaras. Jag gillade Salome relativt mycket. Det är Vi ser det dels i situationer som den mellan Salome och Johannes Döparen, dels mellan alla pjäsens karaktärer och månen.

Jag tycker att Salome var relativt bra. Det är ett halvljummet utlåtande men om jag ska vara ärlig förstod jag den inte riktigt. Handlingen är förvisso tydlig men jag förstår nog inte varför Wilde har skrivit pjäsen och jag förstår absolut inte vad den har att göra i samlingsvolymen The Importance of Bing Earnest and Other Plays där både Lady Windermere’s Fan och The Importance of Being Earnest finns med. Det är även det en pjäs men så fasligt olik de båda andra.Oscar Wilde (3) Salome är trots dessa frågor en intressant pjäs med fint bildspråk. Jag gillar till exempel hur månen beskrivs i pjäsen som något heligt och orört.

Titel: Salome
Författare: Oscar Wilde
Utgivningsår: 1892
Sidantal: 64
Språk: Engelska
Betyg: 3 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

 

Jag har tidigare recenserat The Importance of Being Earnest som ingick i en textsamling tillsammans med dessa två pjäser.

Standard

5 thoughts on “Lady Windermere’s Fan och Salome av Oscar Wilde

  1. Pingback: Some of us are looking at the stars | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Lägesrapport | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Månadsrapport för januari 2013 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

  5. Pingback: Wait, what: part 2 | How hollow heart and full

Kommentera

