Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka: en bok jag är nyfiken på

Jag har varit sjuk och upptagen några dagar. Jag är inne (förhoppningsvis) på slutet av mitt examensarbete och har jobbat intensivt på det sista utkastet till uppsatsen (totalt 54 sidor) sedan december. Dessutom passade jag på med en rejäl förkylning. En superbra kombination alltså. Men äntligen håller jag på att bli bättre. Och idag är det dags för årets första bokbloggsjerka! Yay!

Vilken bok är du mest nyfiken på som kommer att komma ut under första halvan av det här året?

Jag läser i princip aldrig nya böcker och har egentligen ingen koll på vilka böcker det är som gäller för våren. Eller resten av året för den delen. Jag har fullt upp med de böcker jag redan har. Jerkan till ära passade jag däremot på att kolla upp vad det är för böcker som är på gång. Efter en djup Google-analys (…erhm) kom jag fram till att Pierre Szalowskis Fiskar ändrar riktning i kallt vatten verkar väldigt intressant. Pierre Szalowski (1)Boken är skriven på franska i originalet men är nu översatt till svenska och ges ut av [Sekwa] i februari. Jag har fått intrycket att boken handlar om en slags apokalyps som till synes verkar vara förödande för invånarna men som i själva verket är det bästa som skulle kunna hända dem. Enligt [Sekwa] själva är det en roman fylld av hopp och värme. Lite i feelgood-andan kanske?

Jag lånar beskrivningen av förlaget så att ni ska förstå vad den handlar om: Den 4 januari 1998 får en elvaårig pojke reda på att hans föräldrar är på väg att skiljas och ber desperat om hjälp från ovan. Den 5 januari 1998 drar den värsta isstorm som Quebec någonsin upplevt in över landet. I naturkatastrofens spår formas nya vänskapsband, och solidaritet och medmänsklighet börjar spira.

Jag har börjat längta efter den i alla fall 🙂 Jag hoppas bara att jag kommer ihåg den till februari.

Edit: I kommentarerna fick jag veta av Niklas @nollpunkt att boken är baserad på en faktisk naturkatastrof. Jag hade, om jag ska vara ärlig, ingen aning om att det faktiskt hade skett. Jag vet inte om jag kan skylla på att jag var 10 år när det skedde men det tänker jag göra i alla fall.

Standard

27 thoughts on “Bokbloggsjerka: en bok jag är nyfiken på

  1. Elen [bokpotaten] skriver:

    Den här dök upp i min feed nånstans igår, fast på engelska. Det tillsammans med att sekwa nu ger ut den på svenska kan ju bara betyda en sak: Jag borde läsa den 😀

Kommentera

