Reading is sexy ♥

Tematrio: klassiker jag vill läsa

Veckans tematrio faller mig precis i smaken. Lyran vill nämligen att vi ska berätta om klassiker vi läst och vill tipsa om eller att vi ska berätta om klassiker vi skulle vilja läsa. Därför tänker jag välja tre klassiker som jag skulle vilja läsa inom en snar framtid.

Böcker (10)1. Jag skulle vilja läsa Rudyard Kiplings The Jungle Book. Jag vet inte varför men det är något speciellt med äldre äventyrsromaner. Som barn läste jag ganska många, och på senare år har jag läst några enstaka, men jag har aldrig läst Djungelboken. När jag läste på om boken upptäckte jag att det är en novellsamling. Det visste jag inte men och andra sidan gör det att jag blir ännu mer intresserad av att läsa den.

2. Jag skulle även vilja läsa Jerome K. Jeromes Three Men in a Boat. Av någon anledning är jag grym på att blanda ihop Jeromes bok med Ernest Hemingways The Old Man and the Sea. Det är helt olika historier. Av vad jag kan förstå så handlar Three Men in a Boat om tre vänner som åker på en båtsemester längst med thames från Kingston till Oxford. Från början var boken tänkt att vara en seriös reseskildring men för många komiska händelser inträffade och boken slutade som en komisk roman istället. Låter ganska lovande skulle jag vilja säga.

3. Slutligen skulle jag även vilja läsa Charlotte Perkins Gilmans Herland. Jag började tjuvläsa på den innan jul men lade ifrån mig den. Gilman är dessutom en del av min boktolva för i år om jag inte minns fel. Egentligen skulle jag läsa The Yellow Wallpaper men så fick jag tag på Herland och valde den istället. Antagligen kommer jag att läsa båda. Herland handlar om ett slags utopiskt land som endast består av kvinnor. Ideologin är ett land utan krig, konflikter och dominans. Jag gillar böcker om utopi så det ska bli spännande att läsa den.

Standard

10 thoughts on “Tematrio: klassiker jag vill läsa

  1. Vi läste The Yellow Wallpaper när jag läste engelska C och det är en sådan berättelse som har dröjt sig kvar. Jag rekommenderar den.

    Herland låter intressant. Jag kan inte dra mig till minnes att jag skulle ha läst någon utopi, men det verkar intressant.

    • Jag ska absolut göra det. Den verkar riktigt bra 🙂

      Jag vet inte hur många böcker det finns av detta slag men det finns en massa böcker som handlar om utopier som i själva verket är dystopier. Som typ Brave New World av Huxley (som jag rekommenderar starkt!)

  2. Inte hört talas om de sista två.. Men å andra sidan har jag ungefär ingen koll alls på klassiker, ska dock ändå försöka läsa fem i år! 🙂

Kommentera

