L Frank Baum, Nedladdad Bok

The Wonderful Wizard of Oz av L. Frank Baum (1900)

L Frank Baum (1)Titel: The Wonderful Wizard of Oz (Oz #1)
Författare: L. Frank Baum
Utgivningsår: 1900
Bokförlag: Nedladdad från Goodreads
Sidantal: 110
Språk: Engelska
ISBN: N/A
Betyg: 4 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris] [Amazon]

Baksidestext: Dorothy thinks she’s lost forever when a tornado whirls her and her dog, Toto, into a magical world. To get home, she must find the wonderful wizard in the Emerald City of Oz. On the way she meets the Scarecrow, the Tin Woodman and the Cowardly Lion. But the Wicked Witch of the West has her own plans for the new arrival – will Dorothy ever see Kansas again?

Tankar och åsikter: The Wonderful Wizard of Oz är en intressant bok och L. Frank Baum en ännu mer intressant författare. För mig har The Wonderful Wizard of Oz alltid varit en musikal däremot och jag har egentligen aldrig övervägt att läsa boken. Länge visste jag inte ens att det var en bok bakom musikalen. Det var först när jag började använda Goodreads igen som jag insåg att The Wonderful Wizard of Oz faktiskt är en längre serie med hela 13 uppföljare. Det första som slog mig är hur tragiskt okänd Baum är som författare.De flesta människor har säkert bara sett musikalen, liksom jag innan jag läste den första boken. Baum har skrivit hela 55 romaner, fyra så kallade glömda romaner, 83 noveller, 200 dikter, ett okänt antal manus och en blandning av andra texter. Det är sjukt mycket, skulle jag säga. Baum var dessutom bra på att förutspå kommande uppfinningar i sina böcker. Han skrev till exempel om TV:n, bärbara datorer och mobiltelefoner lååååångt innan de uppfanns. Uppfinningarna är något annorlunda i hans böcker men de är likväl dessa uppfinningar. Ganska coolt om jag får säga det själv.

Vad tycker jag om den första boken, The Wonderful Wizard of Oz, då? Själva handlingen är ganska lik musikalen när Dorothy väl kommer till landet Oz. Hon hamnar i en främmande värld och hon ska försöka ta sig hem genom att träffa trollkarlen Oz i Smaragdstaden. De stora skillnaderna sker främst i början och slutet av boken. Hennes hemliv är inte lika dramatiskt som i musikalen så hon drivs inte av samma vilja att rätta sina fel när hon väl är i landet Oz. Därför är slutet heller inte lika dramatiskt som i musikalen. Hennes faster och farbror har faktiskt inte ens märkt att hon var borta. Dessutom är vistelsen i landet Oz längre och mer detaljerad än i musikalen. De möter fler varelser (de knäppaste är varelserna som verkar gå sönder hela tiden) och allt är lite mer komplicerat än nödvändigt. Jag förstår att Baum har skrivit så många uppföljare. Det är ett ganska lugnt slut med många trådar som bara ignorerats. I boken får vi träffa en massa karaktärer som säkert kommer att vara med i de andra böckerna.

Jag gillar The Wonderful Wizard of Oz. Att den var olik musikalen var bara bra, skulle jag vilja säga. Det gjorde att jag läste boken från början till slut utan att snabbläsa eftersom jag då skulle missa något viktigt. Med tanke på att det är en barnbok från sekelskiftet (1900) så är den välskriven, spännande och dessutom rolig. Trots att karaktärerna är ganska löjliga i vad de säger och hur de agerar gillar jag dem ändå. Alla är väldigt oskyldiga och naiva och det är som svårt att inte gilla dem. Jag tänker absolut läsa andra delen i serien, The Marvelous Land of Oz, trots att det är en annan huvudkaraktär med. Jag är lite besviken på att Dorothy inte förekommer i andra boken men samtidigt kan jag förstå varför. Hon kan ju trots allt inte upptäcka landet Oz en andra gång.

The Wonderful Wizard of Oz är för övrigt den första boken på den nya läsplattan och dessutom den första boken under 2013!

Standard

6 thoughts on “The Wonderful Wizard of Oz av L. Frank Baum (1900)

  1. Jag minns tvåan bäst från min barndom 🙂

    Kollade listan över alla 14 Oz-böcker på Wikipedia, och Dorothy verkar vara med i de allra flesta. Hade glömt att hon skaffade en katt som hette Eureka… Det var alltså DÄRFÖR jag gick runt och drömde halva barndomen om att ha en katt som hette Eureka!

  2. PS: Kul att du gillade den. Jag undrar just hur de skulle vara att läsa i vuxen ålder… själv var jag ju typ åtta. Men jag ska nog läsa om Narnia-böckerna i år, så Oz får vänta ^_^

    • Den var mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Vissa karaktärsdrag var lite löjliga men samtidigt gjorde det inte så mycket för boken i sin helhet. Jag vet inte om jag kommer att läsa alla 14 böcker men andra i alla fall.

      Vad rolig med Narnia! Det borde jag också göra någon gång i livet. Jag läste om första boken förra året men inge mer.

  3. Pingback: Månadsrapport för januari 2013 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

Kommentera

