Reading is sexy ♥

Årets första TV-serie

Liksom Skrivande och C.R.M Nilsson måste jag bara påpeka hur bra Bletchley Circle är. Det är en miniserie som består av tre delar och handlar om fyra kvinnor som löser brott i efterkrigstidens London. SVT beskriver Bletchley Circle på följande vis:

Under andra världskriget arbetade Susan med att knäcka den tyska militärens koder. Nio år senare härjar en seriemördare i London som ger sig på ensamma kvinnor. Susan ser ett mönster i hans beteende och vill ta reda på vem han är innan han slår till igen. Men hon behöver hjälp från sina tidigare kollegor.

Jag såg trailern runt jul och fastnade för den direkt. Jag associerade den med något som Agatha Christie skulle kunna ha skrivit eller någon annan i genren murder-mystery. I efterhand kan jag summera Bletchley Park som spännande, rolig, vacker och helt enkelt välgjord miniserie. Jag gillade huvudkaraktärerna (jättebra skådespelare allihopa!) och själva fallet. Det enda som gick mig på nerverna var hur naiv Susan kunde vara. Jag förstår att det var ett avsiktligt drag av skaparna för att riktigt påpeka kvinnans och mannens skilda roller i det brittiska samhället under efterkrigstiden. Samtidigt var det fruktansvärt frustrerande att inte kunna påpeka för Susan att polisen inte skulle lyssna på henne hur många gånger hon än gick till dem. Ett smak på feminism på 1950-talet kan ni titta på ovan.

Fram till 3 februari kan ni titta på serien på SVTplay

Standard

6 thoughts on “Årets första TV-serie

  1. Jag störde mig också på det konstanta rännande till polisen utan att hon förstod att det skulle hjälpa. Fast ännu mer störde jag mig på det här med att de övriga flera gånger backade ur och sedan kom tillbaka. Det är en klyscha som jag stör mig på.

Kommentera

