L Frank Baum, Nedladdad Bok

Vad läser jag just nu?

L Frank Baum (1)Vad läser du just nu?
Jag läser The Wonderful Wizard of Oz AV L. Frank Baum på läsplattan just nu.

Bokens första mening
”Dorothy lived in the midst of the great Kansas prairies, with Uncle Henry, who was a farmer, and Aunt Em, who was the farmer’s wife.”

Hur fick du tag på boken (köpt/lånat, etc)?
Jag laddade ned den från GoodReads. Jag antar att den går att ladda ned på andra sidor också.

Vad tycker du så här långt?
Jag tycker att boken är är bra men annorlunda från hur jag trodde att den skulle vara. Jag har förvisso bara läst fyra (korta) kapitel men hittills är handlingen något annorlunda och mycket mer detaljerad än filmerna. Det är inga stora skillnader men karaktärerna har en annorlunda bakgrund än vad vi får se i filmerna. Fågelskrämman och plåtmannen at betydligt större roller skulle jag vilja säga. En detalj som jag tycker är ganska intressant är att de berömda rubinskorna från musikalen är silverskor i originalet från 1900. Färgfilm var ovanligt och därför blev det rubin istället för silver. Det gjorde sig bättre på bio liksom. Helt menlöst för handlingen men inte för ögat.

Vad tänker du läsa sedan?
Jag håller samtidigt på att läsa The Wind in the Willows så den får det bli före något annan bok.

Standard

11 thoughts on “Vad läser jag just nu?

    • Jag hade ingen aning om hur många Oz-böcker det faktiskt skrevs. Jag trodde att det bara var en enda bok men läste att Baum faktiskt hade skrivit runt 13 uppföljare.

      Har vi sett filmen tillsammans? Det har jag förträngt 😦

      • Tror inte vi såg hela… Jag nämnde att jag aldrig hade sett den nån gång för längesen när jag var hemma hos dig och du visade början typ. Sen sprang jag runt och hojtade ”Lions and tigers and bears, OH MY!” i ett år.

        Jag vet inte hur många jag läste som liten, men det kändes som väldigt många. Efter ett tag blev de lite tråkiga och då slutade jag, tror jag. Älskar den där boken (den första?) med pojken som har en magisk saltströare som gör att saker får liv. Det är nog min favorit.

    • Absolut, jag har bara läst 30-40 sidor än så länge men den är bra. Den är mer detaljerad än vad jag förväntade mig och karaktärerna har en lite annorlunda historia än filmen(-erna) men annars är den väldigt lik.

Kommentera

