Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2012

Böcker (9)

Antal lästa böcker under 2012: 28 stycken
Under sommaren började jag recensera böcker igen efter ett långt uppehåll. Från juni till och med slutet av december läste jag 28 böcker. Jag försökte främst att utgå från böcker jag redan äger i hopp om att minska den superlånga olästa böcker-listan jag har. Det gick ganska bra, tycker jag, trots att jag köpte en hel del böcker. Sammanfattningsvis har det varit en blandning av prosa, facklitteratur, pjäser och noveller. Trots att det är en ren slump att jag har läst böcker av en sådan blandning är jag trots allt imponerad. Jag har använt facklitteratur i en ganska vid betydelse. Kategorin inkluderar allt som inte är prosa, lyrik eller noveller i det här fallet. Under 2012 läste jag förhållandevis många facklitterära böcker. Egentligen var det bara fyra men för mig var det fyra mer än annars. Jag läste Ami Lönnroths Förbannad är jag ganska ofta: Samtal med Berit Ås, August Strindbergs Inferno, Björn Meidals God Dag, Mitt Barn! och Thomas Cathcarts och Daniel Kleins Heidegger and a Hippo Walk Through Those Pearly Gates.

Jag har läst tre pjäser i år. Både Who’s Afraid of Virginia Woolf? Av Edward Albee och The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde fick riktigt höga betyg. Exiles av James Joyce fick inte fullt så högt betyg däremot. Det var inget fel på pjäsen i sig – jag hade nog bara för höga förväntningar som inte uppfylldes. Under 2012 läste jag tre novellsamlingar och fyra fristående noveller. Novellsamlingarna var (ed.) Nick Hornbys Samtal med en Ängel, (ed.) Sam J. Lundwalls Det Eviga Livet och Sir Arthur Conan Doyles The Five Orange Pips and Other Cases. Den första novellsamlingen innehåller noveller skrivna av samtida författare och ger ett mer modernt intryck än novellsamlingen av Lundwall som innehåller noveller från 1800-talet och frammåt. Den är även mer tematisk än Hornbys novellsamling. Novellsamlingen om Sherlock Holmes är en helt vanlig novellsamling utan specifikt tema men bra ändå. De fyra fristående novellerna är utgivna av Novellix och ingår i något som de kallar för klassikerfyran. Novellerna består av August Strindbergs Ett Dockhem, Selma Lagerlöfs Spökhanden, Karin Boyes Ella Gör Sig Fri och Hjalmar Söderbergs Med Strömmen.

Kategorin jag läste mest av under 2012 var självfallet prosa och den författare jag läste mest av var Nick Hornby med fyra böcker (varav en novellsamling tidigare nämnd). Jag hade inte för avsikt att läsa mycket skrivet av Hornby. Det råkade falla sig så när jag deltog i tre på tre-utmaningen under hösten. Jag läste En God Människa, Slam och Juliet, Naked. Med det har jag läst alla Nick Hornby-böcker som jag äger. Sammanfattningsvis har jag haft ett jättebra läsår sedan juni. Jag har i princip gillar varje bok jag har läst trots att de flesta inte fick toppbetyg. Det har snarare varit så att de böcker som till exempel fått 3/7 i betyg har varit för korta eller saknat ett visst djup. Björn Meidals God morgon, mitt barn! är ett exempel på det. Däremot har jag i år bara läst två böcker som fått det högsta betyget. Siri Hustvedts Sommaren Utan Män och Oscar Wildes The Importance of Being Earnest var de enda böckerna som fick 7/7 i betyg.

Under året har jag införskaffat: 41 böcker
Jag är lite osäker på antalet böcker jag har köpt eller fått under året men skulle gissa på att siffran ligger någonstans runt 30-40 böcker. De flesta böcker har jag köpt och några har jag bytt till mig. En har jag vunnit och en fick jag i julklapp. Jag misstänker att min familj tycker att jag har för mycket böcker.

Böcker lästa på engelska/svenska: 13/15
Jag har läst nästan lika många engelska böcker som svenska. Helt oavsiktligt men ganska imponerande skulle jag vilja säga.

Lästa kvinnliga/manliga författare: 8/18
Det är alldeles för få kvinnliga författare. Det är absolut något jag måste förbättra under 2013.

Siri Hustvedt (2)

Årets bästa bok: Årets bästa bok är helt klart Siri Hustvedts Sommaren Utan Män. Utan någon som helst tvekan. På andra plats kommer som tidigare nämnt Oscar Wildes The Importance of Being Earnest.

Årets sämsta bok: De böcker som fått det lägsta betyget under 2012 var dels Björn Meidals God morgon, mitt barn! och James Joyces Exiles. Jag gillar de båda böckerna men samtidigt tycker jag att de var ganska fattiga. Jag hade till exempel gärna sett en djupare analys i Meidals bok. Jag gillade innehållet som sådant men samtidigt uppstod det många frågor jag aldrig riktigt fick svar på. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna förbättras med Joyces pjäs. Det var helt enkelt inte hans bästa verk.

Årets överraskning: Årets överraskning har egentligen inte så mycket med läsning att göra. Jag är snarare överraskad att jag faktiskt bloggat under hela halvåret. Jag hade några perioder då jag bloggade mindre, eftersom jag hade mycket att göra, men jag slutade aldrig. Normalt brukar intresset inte hålla i sig så länge då jag har ett speciellt tema i åtanke. Men hittills har bloggandet fungerat bra, tycker jag.

Årets besvikelse: Årets besvikelse går i samma anda som paragrafen ovan. Jag hade två halvlånga perioder då jag inte bloggade så mycket. Jag hade för mycket att göra med examensarbetet som jag egentligen inte hade planerat för. Det var störande.

Årets läsutmaningar: Jag deltog bara i en enda läsutmaning i år. Pocketlover ordnade en tre på tre-utmaning under hösten och jag passade med det på att läsa tre böcker skrivna av Nick Hornby. Till min förvåning hann jag läsa all tre böcker inom ramen för utmaningen. Min favorit av böckerna är nog En God Människa som jag läste i september.

Snow White (3)

Årets bokomslag: Helt klat Snow White av bröderna Grimm med illustrationer av Camille Rose Garcia. Jag gillar illustrationerna och upplägget skarpt. Det gotiska temat är helt underbart, tycker jag.

Planer inför 2013: Jag har som övergripande mål att läsa 50 böcker under 2013 och helst ska så många som möjligt av dem vara hyllvärmare. Jag planerar även att läsa alla Sookie Stackhouse-böcker jag har ståendes i bokhyllan. Jag har i nuläget bara sex böcker så kanske kan jag läsa en bok varje månad eller varannan månad. Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag ska även delta i boktolvan med tolv författare jag tidigare inte läst. Jag ska även delta i tre på tre om det blir av. Jag hittade tre Erlend Loe-böcker som jag inte har läst och tänkte att det kanske skulle vara passande.

Standard

5 thoughts on “Sammanfattning av bokåret 2012

  1. Jag borde kanske försöka läsa de 4 Sookie Stackhouse-böcker jag har liggande, jag också 🙂

    Jag vill inte veta hur mycket böcker jag har införskaffat i år. Jag köpte närmare trettio stycken bara under bokrean…

  2. Pingback: Tematrio: det bästa av 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

