Reading is sexy ♥

The Five Orange Pips and Other Cases av Sir Arthur Conan Doyle (2012)

Arthur Conan Doyle (1)Titel: The Five Orange Pips and Other Cases
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Penguin English Library
Sidantal: 336
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-141-19971-9
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris] [Amazon]

Baksidestext: Witty and fiendishly clever, these tales of Sherlock Holmes and Doctor Watson see the duo solving mysteries in London’s foggy backstreets and behind the walls of country houses. In some of Conan Doyle’s most famous and devilishly difficult problems, they face locked rooms, strange letters, separated twins and beautiful, brilliant Irene Adler.

Åsikter och tankar: Det var länge sedan jag läste en Sherlock Holmes-historia. Jag hade en period för något år sedan då jag var som besatt av allt som hade med Sherlock Holmes att göra men på senare år har intresset för novellerna svalnat. Jag antar att det har att göra med alla de andra medier som har börjat att ta till sig mästerdetektiven. Mitt intresse har varit mättat av alla filmer och serier med andra ord.Just innan jul hittade jag däremot novellsamlingen The Five Orange Pips and Other Cases på Akademibokhandeln och bestämde mig ´för att köpa den. Och så här i efterhand känner jag att jag har saknat både Holmes och Watson något så fruktansvärt. Det är egentligen ingen speciell samling, förutom dess fina utseende, utan innehåller de klassiska novellerna som ”The Adventure of the Empty House”, ”A Scandal in Bohemia” och ”The Adventure of the Second Stain”. Jag hade gärna sett en novellsamlingen med fokus på ett specifikt tema. Kanske det övernaturliga, kvinnliga gärningsmän eller liknande. Något som gör det hela mer speciellt.

Jag gillade hursomhelst The Five Orange Pips and Other Cases. Det är en trevlig novellsamling med bra historier i snyggt format. Mina favoriter var helt klart ”The Adventure of the Red-Headed League”, ”The Adventure of the Dancing Men”, ”The Musgrave Ritual” och ”The Reigate Squires”. Jag skulle gärna se de fyra i modern tappning som en del av BBC-serien Sherlock. Det skulle vara jättespännande tror jag.

Årets sista recension!

Standard

4 thoughts on “The Five Orange Pips and Other Cases av Sir Arthur Conan Doyle (2012)

  1. Pingback: Månadsrapport för december 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

