Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka: Böcker att återvända till

Det var ett tag sedan jag deltog i en bokbloggsjerka. Livet tog över en stund. Nu är jag däremot ledig och tänkte jag passa på att svara på helgens jerka. Annika vill att vi ska berätta om det finns någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till?

Jag återkommer ständigt till texter jag läser. Det varierar däremot hur jag kommer i kontakt med texterna beroende på dess form. Jag läser till exempel mycket lyrik vilket är en ganska naturlig form att återkomma till. Jag har ungefär 25-30 lyrikböcker och bläddrar ofta i dem utan mål. Det händer även att jag är sugen på att läsa en specifik dikt eller tema och då söker efter det. Några lyriker som jag ständigt återkommer till är Samuel Beckett, Karin Boye, E.E. Cummings och Charles Bukowski.

Sherlock (1)(Bildkälla)

Nuförtiden läser jag inte om så många böcker, eftersom jag försöker att faktiskt läsa alla jag äger, men förr läste jag ofta om böcker jag redan läst. Sagan om Isfolket och Harry Potter har jag läst om vid ett flertal tillfällen. Likaså ar jag läst om Sir Arthur Conan Doyles detektivnoveller flera gånger. Många böcker som jag har läst har även blivit film, serie eller teater. Sherlock, Sherlock Holmes, Stolthet & Fördom, Härskarringen, Harry Potter, Shakespeare och diverse graphic novels bara för att nämna några. Liksom med lyriken är det svårt att inte återkomma till böcker om man även ser mycket på film eller tv. Det finns så mycket inspiration i litteraturen att ta del av så det är nog svårt att missa.

Standard

16 thoughts on “Bokbloggsjerka: Böcker att återvända till

  1. Ser att det är några bra böcker du läst om förr. Dikter återkommer jag väldigt sällan till utom de som är skrivna av min pappa och mamma. Vissa av dem återkommer jag till ofta!

  2. Isfolket och Harry Potter kommer jag nog också alltid att återvända till. Det var längesedan jag hade tid att läsa om, men jag planerar att leva och läsa i ca 50 år till så det ska jag väl hinna 😉

  3. Jag var också tvungen att läsa om Sherlock Holmes-berättelserna när Sherlock kom. Det var intressant att se hur de hade använt de gamla berättelserna och vävt något nytt av det 🙂

  4. Trots att den olästa bokhögen växer så har jag svårt att hålla mig från att gå tillbaka till gamla favoriter, särskilt om man som du sa, råkat se någon filmatisering av dem nyligen!

Kommentera

