Reading is sexy ♥

The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde (1895)

Oscar Wilde (1)Titel: The Importance of Being Earnest
Författare: Oscar Wilde
Utgivningsår: först publicerad 1895
Bokförlag: Nedladdad från GoodReads av Feedbooks
Sidantal: 67
Språk: Engelska
ISBN: N/A
Betyg: 7 av 7

Baksidestext: [från GoodReads] Oscar Wilde’s brilliant play makes fun of the English upper classes with light-hearted satire and dazzling humour. It is 1890’s England and two young gentlemen are being somewhat limited with the truth. To inject some excitement into their lives, Mr Worthing invents a brother, Earnest, as an excuse to leave his dull country life behind him to pursue the object of his desire, the ravishing Gwendolyn. While across town Algernon Montecrieff decides to take the name Earnest, when visiting Worthing’s young ward Cecily. The real fun and confusion begins when the two end up together and their deceptions are in danger of being revealed.

Tankar och åsikter: The Importance of Being Earnest är en av de bästa pjäserna jag läst på länge. Pjäsens handling är egentligen ganska enkel, som ni kan läsa ovan, men dess motiv och teman är desto svårare. Wilde beskriver en pjäs påverkad av satir, ifrågasatt moral och fars. Handlingen utspelas under den Viktorianska eran då människan skulle ha god moral och fasta värderingar. Att behålla det sociala ansiktet, så att säga, var mycket viktigt. Wilde menade att detta levnadssätt var absurt och löjligt.Och dubbelmoraliskt i sig. Till följd av det är The Importance of Being Earnest fylld med moraliskt tvivelaktiga situationer och omoraliska och falskt moraliska karaktärer. Ta bara det dubbelliv Jack/Earnest levt. När han är godsherren med ansvar och tjänare är han ”Uncle Jack” respekterad av alla. Men när han är stadskillen utan ansvar i London är han ”Earnest”.

The Importance of Being Earnest var en riktig fröjd att läsa. Den har en välskriven och underhållande handling. Jag gillar alla karaktärer, fast på olika sätt, även Aunt Augusta. Det jag kanske gillar främst med pjäser i allmänhet är hur enkel formen är i sitt format. Det finns inga onödiga beskrivningar av miljö eller karaktärer. Det får vi istället i dialogen som en del av handlingen. Det är på sätt och vis en skön avkoppling från vanlig, så att säga, prosa. Jag har The Importance of Being Earnest som en del av en samlingsvolym och har länge dragit mig för att läsa den. Titeln avskräcker mig lite, tror jag. Men den var långt över mina förväntningar. Faktiskt så mycket att den får fullt betyg av mig. Nu vill jag läsa mer Wilde.

”All women become like their mothers. That is their tragedy. No man does. That’s his.”
– Algernon, Akt I, The Importance of Being Earnest

Standard

10 thoughts on “The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde (1895)

  1. Anna skriver:

    Kommer att reservera den av Göteborgs Stadsbibliotek så snart jag läst ut ”Varför kom du inte före kriget?”! Tack för tipset!

  2. The Importance of Being Earnest är helt underbar 🙂 Jag såg nyligen en filmatisering med Colin Firth som Jack/Earnest som fick mig att garva. Den var inte riktigt trogen pjäsen, som jag minns den, men otroligt rolig ändå.

    Oscar Wilde skriver otroligt väl. Jag älskar det jag har läst av honom 🙂

    • Jag kan tänka mig att den är hur rolig som helst. Jag vet inte hur många ggr jag skrattade rakt ut när jag läsa den. Myyyyycket bra pjäs. Det var några år sedan jag läste något av Wilde så det var roligt att göra det igen 🙂

  3. Pingback: Månadsrapport för december 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  5. Pingback: Lady Windermere’s Fan och Salome av Oscar Wilde | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  6. Pingback: Tematrio: det bästa av 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

