Reading is sexy ♥

Snow White av Bröderna Grimm & Camille Rose Garcia (2012)

Titel: Snow White
Författare: Bröderna Grimm med illustrationer av Camille Rose Garcia
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Harper Collins
Sidantal: n/a
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-06-206446-2
Betyg: 6 av 7

Baksidestext: ”Mirror, mirror on the wall, Who’s the fairest one of all?” Originating in seventeenth-century French folklore, the story of Snow White has long been one of the world’s most memorable childhood tales. It is the story of an evil queen determined to do away with a girl – with skin as white as snow, lips as red as blood, and hair as black as ebony – who threatens the queen’s quest to remain the most beautiful in her kingdom. This new gift edition presents the unabridged version of the Grimms’ tale, with an original interpretation by renowned artist Camille Rose Garcia that artfully combines wit and dark romance.

Åsikter och tankar: De flesta kan nog historien om Snövit antingen genom Disney-filmen eller från bröderna Grimm. Det här är första gången som jag kommer i kontakt med historien i illustrerad form. Den här versionen innehåller fortfarande Grimms historia men med Camille Rose Garcias illustrationer. Det här kommer inte att bli någon vanlig recension dels på grund av hur pass känd historien om Snövit är, dels på grund av att jag inte har så mycket att säga.

Garcias illustrationer ser ut som bilden ovan. Det genomgående temat är en slags gotisk anda blandat med absurdismen. Det är en kuslig känsla över stilen. Karaktärerna är nästan komiska i sin uppbyggnad och jag har svårt att likna dem vid faktiska människor. De sju dvärgarna är absolut inte mänskliga – de liknar mer Musse Pigg i sin originalform. Djur är en framträdande del av Snow White. Istället för att rida på hästar rider de på vad jag tror är gäss.

Färgerna Garcia använder sig av är riktigt snygga. Trots den mörka och gotiska stilen är det en färggrann version av Snow White. Den får ett helt annat liv med de starka färgerna. Snow White är en riktigt snygg och rolig version av bröderna Grimms klassiska saga. Jag rekommenderar den verkligen!

Standard

6 thoughts on “Snow White av Bröderna Grimm & Camille Rose Garcia (2012)

  1. Jag älskar klassiska sagor, men av någon anledning kan jag inte bestämma mig riktigt för vad jag tycker om det här. Jag både älskar och hatar det lite tror jag. Men jag tror ändå faktiskt jag skulle vilja läsa den.

    Sv: Nu är det ett par år sedan jag läste Jonathan Strange & Mr. Norell, men jag minns att de första tvåhundra sidorna ärligt talat var ganska sega, men tar man sig bara förbi dem så blir den fantastisk och mer än väger upp den sega starten! 🙂

  2. Pingback: Månadsrapport för november 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

