Reading is sexy ♥

Little Hands Clapping av Dan Rhodes (2010)

Titel: Little Hands Clapping
Författare: Dan Rhodes
Utgivningsår: 2010
Bokförlag: Canongate
Sidantal: 313
Språk: Engelska
ISBN: 978-1-84767-530-9
Betyg: 5 av 7

Baksidestext: [Jag är lite lat och kopierar från Goodreads] In a room above a bizarre German museum, and far from the prying eyes of strangers, lives the Old Man. Caretaker of the museum by day, by night he enjoys the sound of silence, broken by the occasional crunch of a spider between his blackened teeth. Little Hands Clapping brings together the Old Man with the respectable Doctor Ernst Frohlicher, his greedy dog Hans and a cast of grotesque and hilarious townsfolk, all of whose lives are thrown together as the town uncovers a crime so outrageous that it will shock the world. From its sinister opening to its explosive denouement, Little Hands Clapping blends lavishly entertaining storytelling with Rhodes’s macabre imagination, entrancing originality and magical touch.

Åsikter och tankar: Jag köpte Dan Rhodes Little Hand Clapping när jag var på Centralen förra året. Jag reste ganska mycket i samband med att jag pluggar på distans och mycket av min vistelse på Centralen spenderades i Pocketshops affär. Direkt när jag såg boken kände jag mig dragen till boken. Den lite konstiga titeln, Little Hand Clapping, och den grymt coola framsidan stod ut från mängden liksom. Dessutom lät boken väldigt intressant att döma av baksidestexten. Det tog däremot ett bra tag innan jag faktiskt läste boken. Det var den gamla vanliga historien med andra böcker och för lite tid som hindrade mig. Nu har jag däremot läst den – äntligen!

Jag ska försöka att skriva en recension utan att faktiskt skriva om boken. Jag tror nämligen att jag kommer att spoliera den om jag skriver för mycket. Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag förväntade mig. Det jag vet är att jag inte förväntade mig det boken faktiskt handlade om. Stundvis var jag väldigt förvirrad eftersom boken har många snabba vändningar och liknande. Men det löste sig till slut. Rhodes handling kan stundvis kännas komplicerad och spretig, med de många sidospår han introducerar, men han lyckas knyta samman trådarna till slut.

Karaktärerna var intressanta och originella liksom handlingen. Rhodes var riktigt skicklig på att introducera karaktärer och händelser på oväntade sätt. Jag hade till exempel aldrig kunnat förutse vad som dolde sig bakom huvudkaraktären Doctor Frölicher…

Little Hands Clapping är en riktigt galen bok. Jag har nog inte läst något som den förr. Jag blir genast sugen på att läsa något annat som Rhodes har skrivit. Men det kommer dessvärre att ta en tid innan det blir av med tanke på den enorma högen olästa böcker som jag har.

Standard

One thought on “Little Hands Clapping av Dan Rhodes (2010)

  1. Pingback: Månadsrapport för november 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

