Reading is sexy ♥

Tematrio: Halllooweeeeen

Veckans tematrio handlar så klart om Halloween. Lyran vill att vi ska berätta om tre skrämmande bra romaner eller noveller. Jag antar med denna formulering att man dels kan tolka det som tre bra böcker eller noveller som är skrämmande eller tre böcker eller noveller som är riktigt riktigt bra. Jag väljer att tolka det enligt det första alternativet och med det även ignorera de traditionella valen som Lyran redan har skrivit om. Jag kör på ett slags klassiskt tema denna vecka med författare som byggde upp sina karriärer på att skrämma sina läsare med historier om de odöda och mystiskt oidentifierbara.

1. ”Arvingen” av H. P. Lovecraft
Jag har läst alldeles för lite Lovecraft. Min pappa har en jättefin inbunden utgåva av Necronomicon så jag vet inte riktigt vad det är som håller mig tillbaka. ”Arvingen” är i alla fall den bästa Lovecraft-novell som jag läst hittills. Den handlar om en man som besöker en vän i Providence, Rhode Island och får syn på ett övergivet hus som han dras till. Vännen avråder honom från att hyra huset eftersom hemska saker har hänt med alla som bott där. Mannen lyssnar däremot inte på son vän och hyr huset under en tid. När mannen söker igenom huset stöter han på en massa frågetecken om den förre ägaren och vad han höll på med just innan sin död. Varför studerade doktorn anatomin av reptiler från främmande länder såväl som människokroppen? Är det någon i huset med honom? Och varför är alla så rädda? Superspännande novell som stundvis är riktigt kuslig. Jag rekommenderar den till alla som gillar de klassiska skräckhistorierna.

2. ”The Black Cat” av Edgar Allan Poe
Jag älskar Poe. Han är en av mina favoriter när det kommer till klassiska författare. ”The tell-tale heart” är nog min favorit men eftersom jag hade med den i den förra tematrion så kände jag att jag inte kan ha med den igen. En annan novell som däremot är väldigt väldigt bra är ”The black cat”. Gemensamt för både novellerna är att huvudkaraktärerna försöker båda att dölja ett mord. Huvudkaraktären i ”The black cat” begår en rad hemska handlingar och, som en följd, hemsöks av en svart katt. Myyycket läskig. Kanske läskigare än ”The tell-tale heart” till och med.

3. ”The Signal-Man” av Charles Dickens
Dickens är för mig en mystisk författare som, trots det jag läst av honom, jag inte har någon riktig koll på. Samtidigt som han skrivit om samhällsfrågor och barns ställning i samhället så skriver han kusliga spökhistorier minst lika bra. ”The signal-man” är nog den enda novellen jag läst av Dickens. Jag skulle beskriva den som själsligt kuslig. Den handlar om en signalman som säger sig hemsökas av ett spöke. Vid tre tillfällen besöker spöket honom vilket följs av tre dödsfall på järnvägen. Numera är det inte fullt så vanligt med spöken i skräck-genren men det betyder inte att det är mindre läskigt för det.

Standard

19 thoughts on “Tematrio: Halllooweeeeen

  1. Jag har tänkt mig att jag ska ge mig på Lovecraft någon gång och har därför köpt hem Omnibus 1 At the Mountain of Madness. Men jag har inte riktigt kommit mig för det…

    The Black Cat är riktigt bra. Jag tror att jag gillar den bättre än Det skvallrande hjärtat egentligen. Slutet är helt perfekt.

  2. Jag hade också med ”Den svarta katten” som jag tycker är en riktigt bra skräcknovell. Lovecraft har jag tänkt ge mig i kast med många gånger men ännu inte lyckats. Nu blev jag väldigt sugen på att läsa ”Arvingen”… 🙂

  3. Den svarta katten av Poe läste jag som barn. Då tyckte jag den var otäck. Dessutom tyckte jag synd om katten. Jag har inte läst några böcker av Lovecraft men har länge tänkt göra det.Däremot har jag läst ett par tecknade serier som bygger på Lovecraft och som var otroligt ruggiga.

  4. Har bara läst ”Den svarta katten” på din lista och den är otäck. Har en H.P Lovecraft novellsamling i bokhyllan som jag inte har tagit itu med än. Borde kanske göra det. Dickensnovellen lät riktigt intressant. Aldrig hört talas om den tidigare! 🙂

  5. Jag bara måste läsa Poe!

    Har samma Necronomicon-bok hemma som din pappa har. Fastnade däremot i den för typ ett år sen och kom aldrig vidare (blir väl lätt så med jättetjocka samlingar… man ledsnar till slut på författarens återkommande teman och behöver en paus). Blev lite sugen på att återuppta den nu.

    • Han är fruktansvärt bra. En myyycket skicklig författare!

      Jag tror hemligheten är att bara läsa enstaka noveller då och då. Novellen är på sätt och vis utformad för att man ska kunna läsa på det sättet. Jag tänkte googla fram en lista med Lovecrafts mest populära och/eller bästa noveller och ge mig på dem!

  6. Jag är inte någon älskare av skräck men Poe är något i särklass och han får mig på fall direkt. Honom kan jag inte få nog av…. (Jag valde ju själv Poe i min trio..:-)

Kommentera

