Reading is sexy ♥

Gradskala i helgens bokbloggsjerka

Helgens bokbloggsjerka är kort men konkret: betygsätter du böcker? Varför/varför inte? Givetvis betygsätter jag böcker. För mig är det en lika naturlig del som som själva recensionen i sig.Däremot så gör jag det bara på recensioner här på bloggen. På andra sidor som Adlibris, Goodreads eller LibraryThings gör jag det inte. Jag gillar nämligen inte betygsskalor som bara består av fem steg. Det är alldeles för få steg med för stora skillnader mellan stegen. Jag använder en sjugradig skala eftersom det ger mer frihet mellan graderna. Jag upplever det som att det inte är lika stor skillnad på 5/7 som 6/7 till exempel. Men det kanske bara är jag.

Alla recensioner kan du hitta här. Eller här i alfabetisk ordning. Hittills har jag faktiskt inte läst några dåliga böcker. Två böcker har fått betyget 3/7, som i och för sig inte är så högt, men trots det gillade jag dem. Betydligt fler har fått betyget 4/7. Men kanske har flest böcker fått 5/7. 6/7 är det få böcker som har fått. Men 7/7 är det bara en enda bok som fått hittills.

Standard

24 thoughts on “Gradskala i helgens bokbloggsjerka

  1. Jag tror att jag är tvärtom – att det skulle vara svårare för mig att sätta ett rättvisande betyg på en större betygsskala. Det är jättesvårt för mig på ett filmcommunity jag är medlem på att sätta betyg på filmerna då deras skala är 11-gradig… Ju större skalan är desto mer lägger jag mig konstant på mitten.

  2. Jag kör på en femgradig skala och tycker att det funkar relativt bra. Ibland blir jag förstås frustrerad och vill ge halvpoäng (men vägrar). Jag tänker att det som står i själva recensionen får belysa om det är en ”okej, nice” trea eller en ”ooh, schysst…” trea.

  3. Egentligen finns det alldeles för många faktorer att ta hänsyn till i en bok och det är inte alltid säkert att man tycker att allt i en bok är bra, Så betygsättning är ganska svårt egentligen.

  4. Din 7-gradiga system fick mig att tänka på IB-programmet på gymnasiet.
    Själv kör jag med en 6-gradigt system 0-5. Tycker också att 5 är för lite, men 10 blir för mycket.
    *härlig bild,btw*

  5. Jag tycker också att 5 är för lite, men när jag tänkte igenom saken insåg jag att det i mitt fall blir för komplicerat med 10. En skala med 6 har jag funderat på, tänkte i så fall använda mig av en tärning 😉

  6. Jag är en av dem som gick i skolan med betygen 1-5 och känner mig därför mest hemma med dem. Självfallet går inte alla böcker som fått betyget 4 att jämföra rakt av men det är inte meningen heller. Min betygsskala är inte jämförande utan varje bok mäts mot upplevelsen min hjärna och mitt hjärta fått och graderas därefter.

  7. Jag nöjer mig med fem steg, tror jag skulle göra det svårare för mig ju fler steg jag hade:-) Däremot kan det vara väldigt stor skillnad på en fyra och en fyra. Kan ju vara nästan en femma eller bara en trea… Ska genast kolla in vilka du har gett 7/7:-)

    • Det är absolut sant! Jag såg någon som hade ett plus- och minus-system vilket kanske skulle fungera för några. Sju fungerar bra för mig 🙂 Jag har hittills bara läst en bok som fått 7/7 och det var Sommaren utan män av Siri Hustvedt.

Kommentera

