Reading is sexy ♥

Slam av Nick Hornby (2007)

Titel: Slam
Författare: Nick Hornby
Utgivningsår: 2007
Bokförlag: Penguin
Sidantal: 293
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-141-32140-0
Betyg: 5 av 7

Baksidestext: Sam is sixteen and a skater. Just so there are no terrible misunderstandings: skating = skateboarding. There’s no ice. Like is ticking along nicely for Sam: his mum’s got rid of her rubbish boyfriend, he’s thinking about college and he’s met someone. Alicia. Then a little accident happens. One with big consequences for someone just finding his way in life. Sam can’t run (let alone skate) away from this one. He’s a boy facing a man’s problem’s and the question is – has he got what it takes to confront them?

Tankar och åsikter: Slam var en spännande upplevelse. När jag började läsa boken var jag osäker på om jag skulle fortsätta. Det var en knepig början som jag inte riktigt förstod eller kunde relatera till.Jag var inte beredd på vem berättaren skulle vara eller hur pratigt det skulle vara. Boken blev däremot bättre när Hornby hade lämnat inledningen. Jag blev van, tror jag, och dessutom lev berättandet lite lugnare så småningom. Jag gillade själva grundhandlingen trots att den kanske inte alltid utspelades såsom jag hade önskat. Det var en bra tanke bakom boken men det var som om Hornby inte hade tänkt igenom den från början till slut. Jag antar att han hade en baktanke med tidshoppen och Q&A-slutet men det fungerade inte riktigt för mig. Jag hade önskat att han hade hoppat över Q&A-slutet och istället jobbat mer med tidshoppen. Jag gillade dessa nästan faktiskt.

Slam var en oväntat känslosam bok. Det var jag inte beredd på när jag började läsa boken men jag blev väldigt indragen i inte bara temat men även bokens karaktärer och deras livsstilar. Det uppstod många intressanta klasskonflikter mellan familjerna i boken som inte riktigt existerar i Sverige. Trots att man kanske inte tänker på det direkt kommer Sam, huvudkaraktären, från en arbetarfamilj med en mamma som är 16 år äldre än honom själv. Alicia kommer från en akademikerfamilj med föräldrar som både är över 50 med god utbildning. ”The accident” utlöste många intressanta konflikter mellan familjerna. Ibland kändes det verkligen som vi mot dem.

Jag kan tänka mig att detta kan vara en bra bok för antingen en 9:a eller för gymnasiet beroende på hur man jobbar med den. Det gäller att man inte bara bearbetar bokens innehåll men även sätter in den i ett samhällsperspektiv de unga kan relatera till. Boken innehåller trots allt ett aktuellt ämne som vi borde prata mer om än vad vi gör i dag. Slam har dessutom ett språk som jag tror kan relatera till ungas egna språkanvändande. Hhmm..kanske är det något jag får fundera på och se vad man kan göra med..

Denna bok är en del av mitt bidrag till tre på tre.

Standard

5 thoughts on “Slam av Nick Hornby (2007)

  1. Pingback: Lägesrapport | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: En smakbit på søndag: Moderato Cantabile av Marguerite Duras | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Månadsrapport för oktober 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  5. Pingback: Tematrio: Skolböcker | How hollow heart and full

Kommentera

