Reading is sexy ♥

Tematrio: Kroppsdelar

Jag blev förkyld i början av helgen och har varit rejält nere några dagar. Men ÄNTLIGEN börjar jag känna mig lite piggare. Jag är fortfarande förkyld men febern har släppt i alla fall. Veckans tematrio handlar om kroppsdelar. Lyran vill att vi helt enkelt ska berätta om tre böcker med kroppsdelar i titeln.

1. Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee av Dee Brown
Jag är en av många som fascinerats av indianer som barn, fast mer i den romantiska andan. Jag var 7 när Pochahontas släpptes och var hur kär som helst i både filmen och Pochahontas själv. Som vuxen är jag mer fascinerad av den sanna historien om indianerna. Amerikanerna har en tendens att skriva om historien så att det passar dem. Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee är skriven av den nu avlidne historikern Dee Brown 1970. Det är en myyycket spännande och välskriven bok. Dess titel kommer från dikten ”American Names” som ni kan läsa här.

I shall not rest quiet in Montparnasse.
I shall not lie easy at Winchelsea.
You may bury my body in Sussex grass,
You may bury my tongue at Champmédy.
I shall not be there. I shall rise and pass.
Bury my heart at Wounded Knee.

2. Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Jag läste Mörkrets hjärta för första gången under universitetstiden. Jag ska börja med att erkänna att jag inte alls gillade den första gången.Vad det beror på vet jag inte riktigt. Jag antar att jag inte förstod mig eller ville förstå den. När jag en termin senare läste den igen för en annan kurs förstod jag den helt plötsligt. Det är oerhört viktigt vilken attityd man har när man läser en bok eller ser på en film. Dessutom hade jag mer i bagaget andra gången.

3. The tell-tale heart av Edgar Allan Poe
Denna novell är en av mina favoriter som Poe har skrivit. Eftersom det är en novell finns den att läsas på internet. Om du vill så finns den här. Den är kort och kraftfull. Poe lyckas verkligen förmedla det paranoida sinnelaget som berättaren lider av. Liks Hemingway berättar Poe bara det allra nödvändigaste för läsaren, resten får vi mellan raderna.

Standard

9 thoughts on “Tematrio: Kroppsdelar

  1. Pingback: Tematrio: Halllooweeeeen | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

