Reading is sexy ♥

Tematrio: fäderne

Efter någon veckas frånvaro har jag äntligen kunnat skrapa ihop tre böcker till Lyrans tematrio. En vecka handlade det om blommor vill jag minnas och jag kom på EN bok. En annan vecka var det Nobelspekulationer och jag hade skrivkramp. Och så har det varit något annat också som jag inte kommer ihåg. Men nu är jag på banan igen. Lyran vill att vi ska berätta därför om tre böcker med några släktingar (eller ingiftingar) i titeln. Jag har valt tre böcker som handlar om pappor på ett eller annat sätt.

1. Pappa Goriot – Balzac, Honoré de
Balzac är en av mina favoritförfattare från Frankrike. Han var en av realismens författare som gärna skrev om det lite smutsiga och trasiga i Frankrike som andra gärna vilje dölja. På originalspråk heter denna bok Le Père Goriot och, trots sitt namn, handlar om den unge Rastignac som tillsammans med ett antal mindre välbärgade människor bor på ett pensionat i Paris smutsigare delar. Pappa Goriot handlar i stort sett om människans strävan att nå en högre samhällsklass. Det vill säga, hur alla vill tillhöra något finare och bättre än de själva. Huvudkaraktären Rastignac försöker själv klättra på den sociala stegen vid flera tillfällen.

2. Fadren – Strindberg, August
Fadren är mitt absoluta favoritverk av Strindberg. Jag läste den för första gången då jag pluggade litteraturvetenskap på universitetet. Vi diskuterade dramer där bland annat Strindbergs Fadren och Ibsens Et dukkehjem togs upp. Med all bakgrundshistoria om synen på äktenskap, genus och i vidare mening kvinnans roll i samhället var det en oerhört spännande kurs. Just relationen mellan Fadren och Et dukkehjem är oerhört fascinerande måste jag säga. Men ack så gräslig Strindberg måste ha varit som person.

3. Pappa Långben – Webster, Jean
En bok som jag faktiskt inte läst ännu. Den står i min bokhylla och väntar på att bli läst. Det är en brevroman som handlar om en föräldralös flicka som en dag får möjligheten att gå på college tack vare en anonym donator. Denna man är inte hennes pappa men får smeknamnet pappa långben på grund av hans långsmala utseende. Om jag har förstått det rätt handlar boken om flickans övergång till kvinna.

Standard

4 thoughts on “Tematrio: fäderne

  1. Jag såg Fadren på teater för ett par år sedan, bra och gripande! Önskar dock att jag hade läst den innan, upplever att man får ut mer av uppsättningarna då. Pappa Långben läste jag i somras och gillade, riktigt mysig 🙂

    • Vad roligt! Jag hade gärna sett Fadren. Den är säkert riktigt bra på scen. Det är alltid så, eller nästan alltid. Det finns mycket bakom själva dialogen som man lätt missar på teater då man ofta fokuserar på så mycket annat. Och andra sidan får man ta del av det visuella som man inte får genom att läsa dramat.

      Vad bra att du gillar den. Det känns som en riktigt bra bok, trots att det är en brevroman, men jag har inte läst den än..

Kommentera

