Reading is sexy ♥

Projekt: katalogisering (part 2)

Tidigare har jag pratat lite om hur jag började katalogisera de böcker som jag äger. Jag känner däremot att jag inte riktigt har förklarat hur det gått till. Länge upplevde jag det som att jag inte hade så stor koll på vad jag läst och inte. Jag kände att jag har varit tvungen att fixa någon slags lista med information om böckerna för att skapa någon form av ordning i tillvaron. Jag skapade därför en excel-fil med en egen flik för varje bokstav. Bilden ovan visar till exempel alla böcker jag har med författare på bokstaven A. Sedan la jag till rubrikerna författare, titel, orginaltitel, bandtyp, förlag, sidantal, språk, utgivningsår, ISBN och status för att ytterligare dela in böckerna.

Längst ned på varje sida finns en sammanfattning för varje bokstav med rubrikerna antal böcker, lästa, ej lästa, påbörjad, N/A, kvinnor, män, svenska, engelska, lyrik, fiktion, icke-fiktion, drama och noveller. Givetvis blir vissa val och indelningar godtyckliga i sammanhanget men det stämmer ungefär i alla all. Allra sist i excel-filen har jag en liknande sammanfattning över ALLA böcker från A till Ö. Den ser ut så här:

Denna sammanställning är jag däremot mer osäker på hur väl den stämmer..Jag får gå igenom den vid årets slut för att se hur läget faktiskt är. Det kan se lite knepigt ut eftersom rubriken N/A inte säger en så mycket vid första anblick. I mitt fall betyder det ofta längre diktsamlingar och antologier som jag inte läser ”i en sittning” så att säga.

Standard

Kommentera

