Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka med Mo Yan och olästa böcker

Det är två frågor i helgens bokbloggsjerka. Den första frågan är om Mo Yan är rätt person att vinna Nobelpriset i litteratur. Vet ni, jag hade tänkt börja med att säga att jag sällan läst något av en nobelpristagare. Sedan googlade jag fram en lista med tidigare vinnare och insåg att det inte stämde. Jag har tydligen läst böcker så väl som dikter av 16 vinnare. De flesta är förvisso från Sverige, Storbritannien, USA eller liknande. Men ändå. Jag kan däremot inte avgöra om Mo Yan är en värdig vinnare. Det verkar som att många uppskattar hans litterära verk i alla fall. Det enda som kanske oroar mig är den politiska diskussionen som uppstått. Jag tror heller inte att det är något som man ska rycka på axlarna åt. Däremot är det även viktigt att kunna skilja på ens litterära yttranden/stilar och det samhälle man lever i.

Den andra frågan som ställs är hur många böcker som finns i ens att-läsa-hög. Jag har egentligen ingen bestämd att-läsa-hög. Jag har däremot en lista med alla de böcker som jag ännu inte läst som jag successivt hoppas ska minska. Just nu är listan cirka 125 böcker lång. Jag har delat upp listan i tre kategorier: påbörjade, ej lästa och textsamlingar av olika slag. Den sista kategorin är sådana verk som är allt för massiva för att läsas i ”en sittning” så att säga.

Standard

13 thoughts on “Bokbloggsjerka med Mo Yan och olästa böcker

  1. Visst har man läst några litteraturpristagare., men som många andra pristagare så var Mo Yan okänd. Att räkna olästa böcker var inte kul:))

  2. Sienkiewicz är den ende jag medvetet har plockat upp för att han är nobelpristagare. De övriga jag har läst har det bara råkat bli så.

    Känns som om jag kanske borde använda ditt system för att dela upp mina mer översiktligt…

    • Jag tror inte jag gjort det någonsin faktiskt. Jag övervägde att läsa Llosa men har inte gjort det ännu..

      Det är ett ganska bra system. Dels med de tre kategorierna, dels med den alfabetiska indelningen som jag också har.

Kommentera

