Reading is sexy ♥

F-f-f-facklitteratur

I helgens bokbloggsjerka frågar Annika om vi läser facklitteratur och vad det i så fall är som intresserar oss i den genren. Det händer att jag läser icke-skönlitterära böcker. Det är kanske inte allt för ofta men det händer. Det är en ganska ny förekomst i mitt liv, ska jag passa på att säga. När jag gick i grundskolan läste jag aldrig facklitteratur. Det var något av det tråkigaste jag visste. I dag läser jag betydligt mer facklitteratur men det är kanske inte en så stor blandning på vad jag läser. En vanlig genre som jag läser är biografier doktorsavhandlingar om författare och litterära epoker/stilar. Det senare är en skada från två litteraturvetenskapsterminer på universitetet. För tillfället är det mesta som handlar om Moa Martinson och August Strindberg intressant. I övrigt har jag en bok om Edith Södergrans expressionism ståendes oläst i bokhyllan. Eftersom jag är lärare (snart 100% behörig dessutom) så läser jag även böcker som handlar om yrket. Mycket av det jag hittills läst har däremot varit ofrivilligt i samband med kurser. Vissa böcker hade jag kunnat leva utan men mycket har även varit intressant och nödvändigt. Jag ser fram emot framtida böcker om den nuvarande läroplanen. Som hur det blev i praktiken, hur den användes i klassrummen och vad det fick för resultat.

Standard

18 thoughts on “F-f-f-facklitteratur

  1. Det finns så mycket intressant facklitteratur inom många områden som är intressanta att läsa. Finns säkert massor inom yrket också antar jag!

  2. Ofta handlar ju facklitteratur om något som anknyter till ens jobb eller studier. Och det är ju mer eller mindre frivilligt. Oftast mindre frivilligt. Jag har en rad sådana böcker i min hylla.

    • Jag har det problemet att jag måste vara riktigt intresserad av författaren i fråga. Annars är det bara ointressant. De böcker jag läser är nog mest i samband med rörelser och epoker. Ett tag läste jag väldigt mycket om arbetarrörelsen och feminismens framväxt i Sverige. Då blev det mycket Moa Martinon och liknande.

  3. Det är så att om man läser facklitteratur så läsar man det som har med ens yrke/plugg att göra… det är nog enda sättet facklitteratur kan bli intressant. 😀

Kommentera

