Reading is sexy ♥

Tematrio: Titelsiffror

I dag är det måndag och dags för en ny tematrio. Veckans tema är att berätta om tre romaner eller noveller som innehåller siffror (eller antal) i titeln. Jag klarade inte av förra veckans tema, jag hade visst bara en bok med en blomma i titeln, men detta bör nog vara enklare. Det visade det sig att jag faktiskt bara hade nio (9) böcker med siffror eller antal i titeln. Om jag räknat rätt det vill säga. Tre av dessa är:

1. 4.50 Från Paddington – Agatha Christie
Jag älskar Agatha Christie. Hon är absolut en av mina favoritdeckare. Dels gillar jag hennes böcker eftersom morden alltid är så intressanta och uppfinningsrika, dels på grund av karaktärerna och miljöerna. De vittnar verkligen om en svunnen tid, imho. Dessutom får jag ungefär samma myskänslor av Christies böcker som av Morden i Midsomer. Det är svårt att beskriva riktigt men jag blir alldeles giddy av böckerna och filmerna. 4.50 Från Paddington är en av mina favoriter – både som bok och film.

2. Halv Elva En Sommarkväll – Marguerite Duras
Halv Elva en Sommarkväll var den första boken jag läst av Duras. Jag köpte den på Pocketshop i Stockholm eftersom jag gillade framsidan. Det var en orange bok med Duras som rökte en cigarett på framsidan. Egentligen inget speciellt men jag kände mig alldeles dragen till den. I efterhand känner jag mig så lycklig att jag köpte den. Halv Elva en Sommarkväll är så oerhört vacker och tragisk att jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till.

3. Sagan om De Två Tornen – J.R.R. Tolkien
Jag var hemma hos Bokmalande i går och upptäckte att hon inte hade den andra Sagan om ringen-boken. Hon berättade att när hon skulle köpa böckerna på Adlibris så var den andra boken slut. Tydligen hade de den första och den tredje, men inte andra, vilket känns väldigt random i en trilogi. Eftersom man har den hjärnan som man har började jag genast fundera på tänkbara scenarior till varför just den andra boken skulle vara slut. Jag hittar ingen bra förklaring. Något skumt är på gång känner jag…

Standard

18 thoughts on “Tematrio: Titelsiffror

  1. Den enda av dessa som jag har läst är Sagan om de två tornen, och sist jag försökte läsa om den så gick det inte så bra. Kom bara några 100 sidor in innan det inte gick. Lite märkligt dock att det är den boken som är slut just.

  2. Det måste vara en konspiration! Varför skulle annars Sagan om de två tornen vara slut? Du har kommit något på spåren, och nu är det bara att börja undersöka saken. Jag kan ställa upp som serviceteam- du vet den som lagar all den där ljuvliga maten åt George och kumpaner i Fem-böckerna till exempel. Jag är bra på att koka marmelad och mina köttbullar får godkänt av två söner, en man och en katt, men mina limpor är inget vidare så vi får hålla oss till annat slags bröd.

  3. Det där med att en del i en serie är slut har hänt mig också, fast helt andra serier då. Det är faktiskt mycket märkligt.

    Har läst både din punkt 1 och punkt 3, men 2 är helt okänd för mig.

  4. Agatha Christies bok känner jag till men har inte läst, Sagan om det vår tornen och alla andra i serien har jag läst men din bok nummer 2 känner jag inte till!

Kommentera

