Reading is sexy ♥

Dead Until Dark av Charlaine Harris (2001)

Titel: Dead Until Dark
Serie: The Southern Vampire Mysteries (bok ett)
Författare: Charlaine Harris
Utgivningsår: 2008 (2001)
Bokförlag: Ace Books
Sidantal: 292
Språk: Engelska
ISBN: 9780441016990
Betyg: 5 av 7

Baksidestext: Sookie Stackhouse is a small-time cocktail waitress in small-town Louisiana. She’s quiet, keeps to herself, and doesn’t get out much. Not because she’s not pretty. She is. It’s just that, well, Sookie has this sort of ”disability.” She can read minds. And that doesn’t make her too dateable. And then along comes Bill. He’s tall, dark, handsome – and Sookie can’t hear a word he’s thinking. He’s exactly the type of guy she’s been waiting for all her life…

But Bill has a disability of his own: He’s a vampire with a bad reputation. He hangs with a seriously creepy crowd, all suspected of – big surprise – murder. And when one of Sookie’s coworkers is killed, she fears she’s next…

Åsikter och tankar: Böcker om vampyrer är något jag läser ytterst sällan. Det är en (sub)genre som vid det här laget är rejält uttjatad och inte bidrar med särskilt mycket, imho. Mycket är dessutom ganska töntigt. Jag hade med andra ord inte så höga förväntningar på Dead Until Dark. Jag blev därför positivt överraskad av boken. Den var betydligt bättre änden flamsiga och sliskiga sak jag föreställt mig.

Dessutom är Dead Until Dark förvånansvärt lik första säsongen av True Blood. Varje bok är en säsong och det brukar oftast vara svårt för sådana stora projekt att hålla sig till originalet. Den inre dialogen försvinner i övergången. Det är för mycket dödtid (no pun intended) att fylla upp. True Blood klarar det. Det finns däremot många skillnader mellan Dead Until Dark och True Blood som är värt att prata om.

En av de största skillnaderna är att vi upplever handlingen utifrån Sookies perspektiv. Det gör att den enda information vi får är den Sookie får och, som en kontrast, det hon inte vet vet heller inte vi. I efterhand hade jag velat läsa boken innan jag såg den första säsongen. Det hade säkert varit en betydligt mer spännande upplösning av handlingen på så sätt. Det var dessutom intressant med Sookie som berättare. Jag upplevde att vi fick lära känna henne bättre än vad vi gjorde i serien.

Eftersom Sookie agerar som berättare får de övriga karaktärerna betydligt mindre utrymme. Jason, Tara och Lafayette är tre av de karaktärerna jag framförallt tänker på. Tara är inte ens med i första boken. Jag var faktiskt lite besviken, eftersom jag ständigt förväntade mig att hon skulle introduceras, men det hände aldrig. Hon är först med i andra boken och, som jag förstår det, har en betydligt mindre roll. Hennes kusin Lafayette har bara en mindre roll i boken och de scener han är med i är egentligen bara i samband med Sookies jobb. Sookies bror Jason har fortfarande en ganska stor roll i boken men på ett helt annat sätt än i serien. Problemet är bara att eftersom Sookie är berättaren får vi inte ta del av Jasons sexscener, av naturliga skäl, och därav minskar hans roll dramatiskt. Alla sexscener, och liknande, är bara rykten Sookie berättar för läsaren. När Sookie får ihop med med Bill kommer det någon enstaka sexscener förvisso – men det är Sookies egna.

Jag ska läsa den andra boken hade jag tänkt. Kanske inte just nu men någon gång i den nära framtiden. Jag känner även att jag måste se om första säsongen eftersom jag inte riktigt kommer ihåg hur vissa saker var. Själva upplösningen, till exempel. Jag kommer ihåg själva poängen och efterspelet men inte själva konfrontationen. Nu har jag i alla fall börjat läsa Daniel Masons A Far Country. Den verkar riktigt bra – hittills.

Standard

2 thoughts on “Dead Until Dark av Charlaine Harris (2001)

  1. Pingback: Månadsrapport för september 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Living Dead in Dallas av Charlaine Harris | How hollow heart and full

Kommentera

