Reading is sexy ♥

Enkät eftersom jag undviker ex-arbetet och mycket annat

Senast lästa: En God Människa av Nick Hornby.
Senast köpta bok: Hungerspelen av Suzanne Collins och A Room of One’s Own av Virginia Woolf.
Senast lånade bok: Det var evigheter senast jag lånade en bok men jag antar att det var något kursrelaterande.
Senast fådda bok: Jag vet inte om jag kan accepter fådda som ett etablerat ord. Jag fick 1984 av min farmor och farfar för ett tag sedan. De hade tydligen två ex och ville bli av med det ena.
Favoritbokhandel: SF-bokhandeln i Stockholm är en favorit. Antikvariatet i Wadköping är ett annat.
Favoritbibliotek: Jag vet faktiskt inte om jag har en favorit. Jag brukar gilla de flesta.
Antal lånekort: Tre eller fyra stycken. Ett där jag bor, ett till universitetsbiblioteket i Växjö och ett till stadsbiblioteket i Örebro. Jag är lite osäker på var jag har det till Örebro bara. Annars tror jag att jag har ett gammalt till universitetsbiblioteket också.
Använder som bokmärke: Jag har en hel hög med bokmärken jag fått vid köp av böcker. Ungefär 15 st är från Pocketshop. Jag har även två från SOS Barnbyar, ett från Hatchard’s, ett från Borders och ett med Pettson på. Annars brukar jag använda papperslappar och annat som är i närheten.
Favoritfärg på bok: Så länge de är någorlunda stilrena har jag nog inga preferenser direkt. Knalliga färger kan vara ganska coolt. De livar upp bokhyllan i alla fall.
Favoritmat/snack vid läsning: Vindruvor eller smågodis. Eller mackor.
Favoritdryck vid läsning: Kaffe.
Favoritställe att läsa på: Fåtöljer med bra belysning.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Va? Jag förstår inte riktigt formuleringen. Annars så är jag på sida 110 i Dead Until Dark.
Den här boken köper jag till en förälder: Sist jag köpte en bok till en förälder var för något år sedan. Jag köpte Snö av Orhan Pamuk till min pappa. Jag tror den hette så i alla fall. Han har inte läst den än.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Jag köper, som sagt, sällan böcker till andra.
Favoritgenre: Dirty realism och naturalismen.
Favoritformat: Häftad. Eller storpocket. Modern Library Classics har ett underbart format på sina böcker.
Författarfavorit: Samuel Beckett, Charles Bukowski och Cormac McCarthy.
Den tjockaste bok jag läst: Ulysses av James Joyce tror jag.
Den tunnaste bok jag läst: Om vi räknar bort sådant som novell och novella så är nog Alessandro Bariccos Silke bland de tunnaste jag läst under de senare åren.
Favoritljud när du läser: Lågt bakgrundsljud som prat eller musik. Inte för högt eller konstigt ljud däremot. Då kan jag inte koncentrera mig.
Favorittidning: Skolvärlden.
Prenumererar på: På sätt och vis prenumererar jag på Skolvärlden. Annars är det inget. Funderar på Språk men har inte kollat upp priser eller om det ens är möjligt.
Favoritbokblogg: Måååånga. Har funderat på att göra en lista men jag får direkt ångest och lägger alltid av.
Senaste bokfyndet: Pocketshop hade Penguin-frossa sist jag var där och hittade då Virginia Woolfs A Room of One’s Own. Snygg som fanken är den.
Senaste impulsköpta bok: Se ovanstående bok.
En bra bok att ge bort: Austin Kleons Newspaper Blackout eller Jonathan Safran Foers Tree of Codes kan nog vara bra gåvor till de flesta.
Bokgenre som jag undviker: Romantik, YA och moderna deckare. Finner ingen direkt appeal i dessa.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Byter dem på Parslibris eller ger dem till folk jag känner. Eller lägger dem där de inte syns.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Jag har ett excel-dokument med information om böckerna jag äger och har, eller inte har, läst.
Så här sorterar jag min bokhylla: I bokstavsordning efter författarens efternamn. Om det är av en anonym författare, som exempelvis Gilgamesheposet, blir det efter titeln istället.
Nästa bok jag ska läsa: Antingen blir det en till tre på tre-bok eller så blir det Woolfs A Room of One’s Own. Jag har inte riktigt bestämt mig än.

Standard

Kommentera

