Reading is sexy ♥

Vad jag läser just nu

Vad läser du just nu?
Jag är mitt uppe i Charlaine Harris Dead Until Dark. Jag är på sida 99 av 292.

Bokens första mening
”I’d been waiting for the vampire for years when he walked into the bar.”

Hur fick du tag på boken (köpt/lånat, etc)?
Jag köpte den som en del av en Sookie Stackhouse-box på Adlibris för något år sedan. Förrförra kanske? Jag var nyfiken på böckerna efter att ha sett första säsongen av True Blood. Boxen var inte så dyr och det kändes som en spännande grej liksom. Jag började på första boken, men läste aldrig färdigt den, jag kommer inte alls ihåg varför. För någon dag sedan valde jag att börja om som en paus i min tre på tre-utmaning. Jag ville läsa något mindre krävande innan jag börjar på nästa tre på tre-bok och valde denna.

Vad tycker du så här långt?
Den är bättre än vad jag förväntade mig. Jag läser i princip aldrig böcker om vampyrer så det är lite annorlunda för mig.Hittills är boken och första säsongen ganska lika varandra. Det finns vissa avvikare. Till exempel upplever läsaren allt genom Sookie. Där hon inte är med får vi ingen information. Det gör alla mord ganska intressanta, imho. Trots att jag vet vad som kommer att hända blir boken mer spännande på detta vis. Sookie är också oerhört rolig under vissa stunder, hon har en väldigt underlig humor. En annan sak jag märkt är att relationerna är utformad på ett annat sätt än i serien. I serien umgås karaktärerna mycket mycket mer med varandra än vad de gör i boken. De verkar alla känna varandra väl. Jason och Tara har även en betydligt mindre roll i boken än i serien. Liksom Lafayette. De saknar jag lite.

Vad tänker du läsa sedan?
Antingen ska jag börja på en andra Nick Hornby-bok (kanske Juliet, Naked) eller så ska jag läsa Virginia Woolfs A Room of One’s Own som jag köpte härom veckan. Jag har inte bestämt mig än.

Standard

Kommentera

