Reading is sexy ♥

En God Människa av Nick Hornby (2001)

Titel: En God Människa (org. How to be Good)
Författare: Nick Hornby
Utgivningsår: 2001
Bokförlag: Månpocket
Sidantal: 296
Språk: Svenska
ISBN: 91-7643-891-0
Betyg: 4 av 7

Baksidestext: Katie är en läkare i 40-årsåldern som är missnöjd med det mesta i sitt liv – sin make, sina barn och sina patienter. Hon är gift med David, som är kolumnist under signaturen ”Argast i Holloway”, och äktenskapet går på tomgång. När Katie inleder en affär med en annan man inser Katie att hon vill skiljas, men David vägrar. Katie stannar trots allt, och David genomgår efter besök hos en helbrägdagörare en enorm förvandling. All ilska är som bortblåst och han ska nu bara göra gott. Dessa världsförbättrarplaner sätter deras relation på ännu hårdare prov.

Åsikter och tankar: Det första jag slås av är hur missledande baksidestexten är. Visst summerar den handlingen någorlunda, men samtidigt missar den själva, enligt mig, poängen med En God Människa. Den stilla och melankoliska ilskan saknas. Jag har haft boken ståendes i min bokhylla i säkert ett-två år innan jag nyligen bestämde mig för att läsa den (som en del av pocketlovers utmaning). Trots att jag gillar Hornby och har läst flera av hans böcker så sköt jag denna framför mig. Jag hittade ständigt på ursäkter för att undvika att läsa boken. Mycket var det att baksidestexten hindrade mig från att ta det första steget. Boken lät precis som den genren jag aldrig skulle få för mig att läsa frivilligt (i. e. vita, ensamma, medelklasskvinnor som har det riktigt riktigt svårt i livet just nu). Det tilltalar inte mig. Alls.

Men nu hade jag lovat att läsa den och banne mig om jag skulle fega ut för en enda boks skull. Jag började läsa den när jag väntade på bussen norrut i torsdags. Jag satt i en tom bussterminal och började läsa min lite slitna utgåva av En God Människa. Den är köpt på ett antikvariat i Örebro för 30 kronor och har helt klart lästs av någon annan innan mig. Efter ett tag började jag fundera på varför jag egentligen oroade mig – boken var ju bra. Riktigt bra till och med. När jag läste ut boken var jag mest förvirrad. Vem hade tillåtits skriva denna missvisande baksidestexten? Översättaren? Eller finns det människor där ute som bara skriver baksidestexter till vardags? Jag vet inte. Den är förresten helt meningslös eftersom den egentligen inte säger något om vad boken faktiskt handlar om.

Jag passade även på att googla recensioner till En God Människa och måste säga att människor runt om i Sverige är väldigt negativa. Som bäst har boken fått 2 av 5, om vi inte räknar med alla redan frälsta (och awesome) fans som gett den 4 av 5. Det var spännande att läsa de äldre recensionerna som i dag har några år på nacken. Hornby debuterade i mitten av 1990-talet och hade med En God Människa skrivit fyra böcker. Många recensenter verkade gilla Fever Pitch (som jag själv inte läst) och High Fidelity. De tyckte däremot att En God Människa inte levde upp till dessa två exempel. Recensenterna gav Hornby alla möjliga omdömen men det konsekventa var påpekandet om hur ny han var inom skönlitteraturen. Mycket underhållande med tanke på hur länge och mycket han i dag har skrivit.

Jag gillar En God Människa. Jag kan och ena sidan hålla med de som säger att boken inte lever upp till standarden som High Fidelity satte. Och andra sidan känner jag att den inte behöver göra det. Det finns ingen anledning att jämföra En God Människa med något annat kan har skrivit. Författarmässigt har boken en nästan en gång i livet-känsla runt sig. Det är en ångestframkallande och underhållande bok om hur det är att tappa bort sig mitt i livet. Den handlat om hur det är att genomgå inte bara en äktenskapskris men även en slags identitetskris. Och framförallt hur det är när andra genomgår samma process – fast med helt andra förutsättningar. Ytterligare en sak att poängtera är den kvinnliga huvudkaraktären som vi upplever historien igenom. Det känns ovanligt för Hornby. Jag hade önskat ett annat slut, om jag fick invända på något specifikt, men och andra sidan kan man inte få allt.

En God Människa har, till skillnad från det mesta annat Hornby skriver, en ganska bred målgrupp. Vem som helst kan nog gilla, eller hata för den delen, den här boken. Det kan kanske vara en bra första Hornby-bok om man inte läst honom innan. Kanske är motsatsen sannolikare. Jag vet inte. Min läxa från denna upplevelse är att jag bör ge varje ny bok en chans innan jag dömer den. Boken kan förvåna en.

Denna bok är en del av mitt bidrag till tre på tre.

Standard

3 thoughts on “En God Människa av Nick Hornby (2001)

  1. Pingback: Månadsrapport för september 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: En smakebit på søndag: Nick Hornbys Slam | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

