Reading is sexy ♥

En God Människa

Veckans bokbloggsjerka är betydlig enklare att besvara än förra veckans. Frågan lyder helt enkelt: vad läser du just nu?

Jag är mitt uppe i Pocketlovers utmaning tre på tre och håller just nu på att läsa Nick Hornbys En God Människa. Här är mitt uppsamlingsinlägg som i nuläget är ganska tomt. Det är en förvånansvärt lättläst bok, måste jag säga. Jag har undvikit den under en tid eftersom baksidestexten gav mig ångest men nu då jag kommit igång så riktigt slukar jag den. Det är en mycket underhållande och ångestframkallande bok. Helvete för att vara huvudkaraktären säger jag bara. Om jag var tvungen att byta liv med någon i boken så skulle det vara sonen Tom. Vi är nog mest lika varandra.

I stora drag handlar boken om en kvinna, Katie, som inleder ett förhållande med en man eftersom hon känner sig olycklig i sitt äktenskap. Hon har varit gift med David i ett antal år och känner sig otroligt misslyckat och olycklig. David uppskattar henne inte, han är spydig och de bråkar ofta. Dottern Molly gör uppror mot Katie i synnerhet och sonen Tom pratar knappt med dem. När Katie berättar om den andre mannen vill David ändå inte skiljas och de bestämmer sig på att jobba på äktenskapet. Men Davids världsförbättrarplaner sätter äktenskapet på större prov än någonsin…dun dun dun…

Här kommer ett utdrag från inledningen till kapitel 12, på sida 221, där jag är just nu:

När alla engelska fotbollfans löpte amok i ett eller annat VM frågade jag David varför det alltid gällde engelsmännen och aldrig skottarna, och han förklarade att de skotska fansen vägrar uppföra sig illa bara på pin kiv: de avskyr oss så innerligt att även om en del av dem säkert gärna vill slåss så låter de bli, för de vill visa att de är bättre än vi. Molly har alltså blivit skotska.

Standard

16 thoughts on “En God Människa

    • Jag tror absolut att du kan gilla denna. High Fidelity är ev av mina favoriter men jag gillar de andra mycket. Hornby är en av mina favoriter. Jag kan rekommendera Fallhöjd, som också har en ganska bred publik 🙂 Jag har även hört att det ska bli film av den boken.

    • About a Boy är nog den enda Hornby-bok som jag inte riktigt gillade. Jag kan inte förklara varför men den fastade aldrig. Jag kanske läste den vid fel tillfälle i mitt liv – det var ett tag sedan. Kanske så borde jag läsa om den :p

  1. ochdagarnagar skriver:

    Jag gillar allt av Hornby, High Fidelity mest av allt men också Juliet Naked, About av Boy och Slam som är en ungdomsbok. Bra val för tre på tre!

    • Det är en fruktansvärt underhållande bok 😉 Jag har faktiskt inte läst Fever Pitch. Jag såg den där fasligt dåliga Amerikanska versionen och kan inte få mig själv till att läsa boken. Inte förrän jag glömt hur dålig filmen var.

  2. Hittills har jag inte läst något av Hornby, men jag undrar om jag inte har någon bok stående i hyllan… Noterar på läslistan!
    Svar: Gissar att det lätt blir så när man skriver om ett ämne som dels berör många starkt, dels som man själv har väldigt starka åsikter om. Jag tycker absolut att du ska läsa boken, det hade varit väldigt intressant att se vad du tycker om den! 🙂

Kommentera

