Reading is sexy ♥

Tematrio: Herrarnas

Det är en ny vecka och det betyder en ny tematrio från Lyran. Det var så roligt, och klurigt, förra veckan så jag tänkte prova även denna vecka. Lyran vill att vi ska berätta om tre romaner/noveller/texter med ett mansförnamn i titeln. Efter en granskning av min bokhylla så har jag kommit fram till att jag har ungefär 40-42 böcker med manliga förnamn i titeln. Vi kör på ett helt random urval med andra ord.

1. Tom’s Midnight Garden av Philippa Pearce
Jag läste Tom’s Midnight Garden när jag pluggade engelska på universitetet. Vi hade en kortare litteraturdelkurs där denna var med.Inledningsvis hade jag svårt att komma in i boken men efter en tid växte den på mig. Jag har alltid undrat hur den mottags av faktiska barn, däremot. Boken är ganska djup för att vara för barn. De kanske ser annorlunda på historien än vad en vuxen gör (troligtvis) men jag kan ändå inte låta bli att undra.
Tom är, om någon skulle undra, huvudkaraktären i boken.

2. Doppler av Erlend Loe
Doppler handlar om en man som får nog av sitt liv och bestämmer sig för att flytta ut i skogen när han far dött. Han lämnar sin familj för att helt enkelt bo i skogen med det allra nödvändigaste. Doppler är namnet på huvudkaraktären, vilket jag gissar antingen är ett ovanligt, eller möjligtvis påhittat namn. Jag har inte träffat på det innan i alla fall. Erlend Loe är en grym författare som nog aldrig gjort mig besviken. Jag föredrog nog uppföljaren Volvo Lastvagnar framför denna – utan att det är något fel på Doppler. Fruktansvärt rolig bok!

3. God Dag, Mitt Barn!: Berättelser om August Strindberg, Harriet Bosse och Deras Dotter Anne-Marie av Björn Meidal
Jag håller på att läsa God Dag, Mitt Barn! innan jag ska börja på tre på tre-utmaningen. Jag hade svårt att bestämma mig för vilken bok jag skulle börja med och denna fick helt enkelt komma emellan. God Dag, Mitt Barn! har en nästan självklar handling – Strindbergs relation till sin familj och framför allt sin dotter Anne-Marie som han fick tillsammans med Harriet Bosse. Boken består av textutdrag från Strindbergs skriftliga kommunikation med sin dotter och givetvis Bosse. Insprängt i detta finner vi analyser av inte bara texterna i sig men även hus Strindbergs liv såg ut under den tiden, privat som offentligt. Än så länge har jag inte läst så mycket av den men den verkar intressant och bra.

Standard

9 thoughts on “Tematrio: Herrarnas

Kommentera

