Reading is sexy ♥

Karin Boyes Ella Gör Sig Fri och Hjalmar Söderbergs Med Strömmen (2012)

Jag lovade en recension för både Karin Boyes Ella Gör Sig Fri och Hjalmar Söderbergs Med Strömmen och det ska ni få. Till skillnad från i går kommer jag inte att skriva en särskilt lång recension. Mina tankar är inte riktigt sorterade och jag vet inte hur jag ska uttrycka mig på bästa sätt.

Liksom Strindbergs och Lagerlöfs noveller så handlar dessa två också om relationer och äktenskap. Till skillnad från de jag skrev om i går så handlar dessa om frigörelse – verklig frigörelse. I Boyes Ella Gör Sig Fri så möter vi den hårt arbetande Ella som lever i ett kallt äktenskap med sin man författaren och diktaren Arvid. Efter en lång tids förtryck bestämmer hon sig för att lämna honom. Hon vet att deras relation aldrig kommer att ändra sig – han kommer aldrig att ändra sig.

I Söderbergs Med Strömmen möter vi Gabriel som på alla sätt är missförstådd av sin omgivning. Han träffar en kvinna som han senare gifter sig med och med det ändrar sin bohemiska livsstil. Med tiden upptäcker han allt han offrat för detta äktenskap och bestämmer sig således för att även han göra sig fri. Ella Gör Sig Fri och Med Strömmen är två intressanta och moderna noveller trots att de var publicerade 1940 och 1903 respektive. Liksom jag skulle rekommendera Strindbergs och Lagerlöfs noveller så skulle jag även rekommendera dessa.

Standard

4 thoughts on “Karin Boyes Ella Gör Sig Fri och Hjalmar Söderbergs Med Strömmen (2012)

  1. Pingback: Månadsrapport för september 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

