Reading is sexy ♥

Ett Dockhem av August Strindberg och Spökhanden av Selma Lagerlöf

Jag vet inte hur känsliga ni är för spoilers och annat men det förekommer kanske, vad vet jag, i detta inlägg. Men och andra sidan försöker jag använda stora ord och djupa tankar. Kan vara värt att läsa. Jag har äntligen läst två av de fyra novellerna jag beställde från Novellix i somras. Istället för att skriva två vanliga och separata recensioner tänker jag kombinera de två till en enda. Novellerna har liknande teman och det kan därför vara fördelaktigt att skriva en enda recension.

Ett Dockhem är en del av novellsamlingen Giftas som Strindberg gav ut som ett svar på Henrik Ibsens pjäs Et Dukkehjem. Som jag förstår det var Strindberg oerhört konservativ vad gäller könsrollerna och, som ett resultat, motsatte sig det som Ibsen skriver om – kvinnans frigörelse. Som en recension på dagensbok påstår, den enskilda novellen Ett Dockhem kan inte jämföras med Ibsen – hela novellsamlingen krävs för att det ska fungera som en någorlunda värdig motståndare. Ett Dockhem är intressant på sitt sätt men löjlig i jämförelse. Nora, i en väldigt känslosam scen, lämnar sin man och sina barn medan Gurli stannar kvar. Hon förmår aldrig göra det Nora gjorde. Genom hela novellen målas hennes man, kaptenen Vilhelm, upp som en stark och intellektuell människa i sina bästa år. Han är en man med sina behov. Gurli är däremot en tunn och skön liten flicka från början till slut. ”Men han kunde icke ta ögonen från hennes ljusa sommarklädda gestalt, med det höga fasta bröstet, den lilla beslutsamma minen och den starka blicken som såg upp mot vinden, medan den hjortskinnshandskade handen … ” (s. 7) är bara ett exempel på hur hon målas upp. Trots att Gurli träffar en stark kvinna, som får henne att verkligen granska sitt äktenskap medan Vilhelm är ute i tjänst, så kan hon ändå inte lämna honom, Hon blir helt överkört av Vilhelm som avfärdar inte bara boken som hon skickar till honom men även den nya vänskapen och frågan om det är ett bra äktenskap.

Lagerlöfs Spökhanden är också en novell som handlar om dåtidens könsroller. Det är intressant att observera att, till skillnad från Strindberg, så har Lagerlöfs novell en oerhört kuslig prägel.Det finns något djupare och starkare med Spökhanden än med Ett Dockhem. Det är svårt att sätta fingret på det bara. Jag finner ingen triumferande känsla som, jag antar, en viss grupp av läsare fick med Ett Dockhem. I den får Strindberg mannens dominans bekräftad (med ironi från min sida) medan Spökhanden får läsaren att fundera. En annan grupp av läsare. Den läskiga spökhanden som stoppar Ellen från att gifta sig med doktorn överger sedan henne. Trots att hon inte vill gifta sig med doktorn blir hon tvingad, av skuldkänslor, tillbaka till honom. Och handen stoppar henne inte. Den har valt sida. Liksom i Ett Dockhem bär kvinnan det yttersta ansvaret och skulden. Den avgörande skillnaden är att det är mer uttalat i Spökhanden. Det är mer uttalat negativt, skulle jag vilja säga.

Båda novellerna var oerhört intressanta att läsa, speciellt efter varandra, vilket inte var min primära avsikt. Jag hade ingen koll på vad Lagerlöfs novell skulle handla om utan var helt enkelt bara nyfiken på dess innehåll. Jag rekommenderar båda. I morgon blir det de andra två novellerna.

Standard

6 thoughts on “Ett Dockhem av August Strindberg och Spökhanden av Selma Lagerlöf

  1. Pingback: Karin Boyes Ella Gör Sig Fri och Hjalmar Söderbergs Med Strömmen | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Månadsrapport för september 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: Ain’t I a woman? En dag för kvinnor | How hollow heart and full

Kommentera

