Reading is sexy ♥

The Man who was Thursday: A Nightmare – G. K. Chesterton (1908)

Titel: The Man who was Thursday: A Nightmare
Författare: G. K. Chesterton
Utgivningsår: 1908
Bokförlag: Modern Library Classics
Sidantal: 182
Språk: Engelska
ISBN: 0-375-75791-0
Betyg: 6 av 7

Baksidestext: G. K. Chesterton’s surreal masterpiece is a psychological thriller that centers on seven anarchists in turn-of-the-century London who call themselves by the names of the days of the week. Chesterton explores the meanings of their disguised identities in what is a fascinating mystery and, ultimately, a spellbinding allegory. As Jonathan Lethem remarks in his Introduction, ”The real characters are the ideas. Chesterton’s nutty agenda is really quite simple: to expose moral relativism and parlor nihilism for the devils he believes them to be. This wouldn’t be interesting at all, though, if he didn’t also show such passion for giving the devil his due. He animates the forces of chaos and anarchy with every ounce of imaginative verve and rhetorical force in his body.”

Åsikter och tankar: Jag skulle vilja beskriva The Man who was Thursday som tokig. Det finns nästan inget annat ord för handlingen så väl som karaktärerna. Konstig är den också. Och rolig. När jag nu sitter och skriver känner jag att det är svårt att skriva en recension som gör boken rätta. Det är dessutom omöjligt om man känner att man inte riktigt förstår boken. Jonathan Lethem beskriver detta tillstånd så bra i inledningen: ”This is definitely an ‘I-am-you-and-you-are-me-and-we-are-all-together, joo joo ga joob’ sort of world.” (s. xiv) Det är exakt så jag känner mig. Det är en väldigt surrealistiskt läsupplevelse och jag kan känna igen mig i flera andra verk och författare. Som Lethem själv skriver, det finns spår av Lewis, Dickens så väl som Doyle. Det är en väldigt spännande kombination som inte besviker.

En av de mest intressanta delarna av boken är det faktum att boven(-arna) är anarkist(-er). Den gruppen, av vad jag kan förstå, hade samma betydelse i samhället under 1800-talet som terrorister har i vårt samhälle i dag. Vid första anblick är det ett otroligt underhållande val av bov men vid en närmare titt kan vi ana hur pass farliga anarkisterna ansågs. Som en motpol till anarkismen har vi givetvis kristendomen och katolicismen. Vilket i sig också är underhållande.

Jag vill inte alls prata om handlingen för då skulle jag avslöja allt för mycket. Allt jag kan och vill säga är att läsaren bör vara på sin vakt. Det finns många snabba vändningar i The Man who was Thursday.

Standard

2 thoughts on “The Man who was Thursday: A Nightmare – G. K. Chesterton (1908)

  1. Pingback: Månadsrapport för augusti 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Bokbloggsjerka: okända författare och böcker | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

