Reading is sexy ♥

Tematrio: Damernas

Jag tänkte försöka mig på Lyrans Tematrio som denna vecka handlar om kvinnonamn. Utmaningen lyder: Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln! Jag sitter på en annan plats än där jag har mina böcker (jag måste verkligen lägga upp en lista med antingen olästa böcker eller/och alla böcker jag äger, känner jag) så det får bli lite ur minnet denna gång. Jag försökte att välja titlar som ingen annan valt. Det fungerade nästan. Det var svårare än vad jag trodde det skulle vara, måste jag säga.

1. Agnes Cecilia: en sällsam historia av Maria Gripe
Jag var oerhört rädd för Agnes Cecilia när jag var liten. Jag vågade aldrig riktigt läsa den från pärm till pärm. Föräldrarlöst barn, otäcka ljud på övervåningen, läskiga dockor. Urgh. Jag har funderat på att läsa den nu, när jag faktiskt är vuxen, för att se hur den är. Jag vet nämligen inte alls om den är läskig eller om det bara var något som mitt yngre jag inbillade sig. Jag har kvar utgåvan jag hade som barn och dess framsida skämmer mig än.

2. Eveline av James Joyce
Den enda novellen i veckans trio. Eveline är en av mina favoriter, inte bara i Joyces Dubliners, men överhuvudtaget. Om ni inte har läst den kan jag verkligen rekommendera att ni kollar upp den. Tag gärna en titt på de andra novellerna i Dubliners – mycket bra samling!

3. Moll Flanders av Daniel Defoe
En bok jag inte har läst än. Boken står i min bokhylla och retar mig med sin närvaro. Den är liten, tjock, rosa och smutsgul. Den är från den tiden när böcker inte hade ISBN vilket irriterar mig ännu mer. Jag har dessutom hört att boken Moll Flanders ska vara jättejobbig att läsa. Men läsa den ska jag banne mig!

Standard

19 thoughts on “Tematrio: Damernas

  1. Tv-serien Moll Flanders var inte så dum. Jag älskar när klassiker filmatiseras. 🙂 James Joyce står på min måste-läsa-nångång-lista. Jag har både Dublinbor och Odysseus i hyllan men aldrig läst dem.

    • Det brukar alltid vara jättebra när klassiker filmas, eller oftast bra i alla fall. Jag har lovat mig själv att läsa Moll Flanders någon gång i alla fall. Börja med Dubliners vettja! Eftersom det är en novellsamling så blir det lite mjukstart. Jag kan däremot rekommendera båda. Ulysses är lite att ta i men fruktansvärt bra!

      • Dublinbor ser tunn och trevlig och lättläst ut, där den står i bokhyllan. Jag har läst några klassiker i sommar och hade tänkt mig att läsa ett par i höst också. Ska kolla när min upplaga är översatt. Jag är lite småskeptisk mot allt för gamla översättningar.

    • Jaså? Då kan jag i varje fall rekommendera Agnes Cecilia och Eveline. Jag läste Agnes Cecilia under mellanstadiet så den kan jag nog rekommendera för de flesta. Eveline är lite mer speciell men passar nog de flesta som gillar att läsa 🙂

    • Hahaha, det är bra det. Jag var i och för sig typ 10 år. Men det är väl tanken som räknas, antar jag.

      Jag brukar alltid tänka på Joey i Vänner. Efter en diskussion om den bästa och/eller läskigaste boken som finns, har Rachel och Joey har bytt bok med varandra, och Joey ska läsa Little Women. En jättestor del av avsnittet är ägnat till detta och vid ett tillfälle har Joey gömt Rachels bok i frysfacket i kylskåpet eftersom boken var så läskig. Det är typ jag.

  2. Jag hade också en bok som stod och retade mig i hyllan, med ett kvinnonamn i titeln dessutom. nämligen Anna Karenina. Men i somras läste jag den- så det går att genomföra! Lycka till med Moll Flanders!

  3. Pingback: Världens fulaste böcker « Bokmalande

  4. Pingback: Tematrio: Herrarnas | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

