Reading is sexy ♥

Nobelpriset i Litteratur 2012 (part 1)

I går gick jag runt med en obehaglig känsla av att jag skulle resa bort och att jag med det inte hade någon tid att vara ledig. Det är svårt att förklara varför det var just obehagligt men hela dagen har varit helt bortkastad. Jag gjorde inte en enda vettig sak. Eller, jo, det gjorde jag. Jag laddade ned material från Skolverkets hemsida i hopp om att det ska motivera mig och ersätta det hat jag bär för ex-arbetet denna termin. Känslan grundade sig nog i drömmen jag hade natten innan. Jag natt drömde att jag var ute på en resa och hade bara packat jätteonödiga och värdelösa saker. Och inga underkläder. På något sätt glömmer jag alltid underkläder när jag packar i drömmar…

Bildkälla

På senare tid har jag läst ett gäng bloggar/inlägg som alla försökt förutspå årets vinnare av Nobelpriset i litteratur. Många olika idéer måste jag säga. Förra året hade jag fel. Jag hoppades på att Cormac McCarthy skulle vinna men blev ändå glad när Tomas Tranströmer tilldelades priset. I år hoppas jag återigen på McCarthy (kommer att göra det tills dess att han vinner) men jag tror ändå att det är mer sannolikt att Haruki Murakami vinner. Han verkar onekligen vara hur stor som helst. Philip Roth, Kazuo Ishiguro och Amos Oz ligger nog bra till de med.

Standard

2 thoughts on “Nobelpriset i Litteratur 2012 (part 1)

  1. Om jag ska vara ärlig tror jag aldrig att Haruki Murakami kommer att vinna ett nobelpris. Helt otänkbart. Han har inte den, i brist på ett bättre ord, ”tyngden” som krävs. Alla gissar på antingen honom eller amerikaner, men jag tvivlar på det också. Även om man naturligtvis inte ska utesluta en amerikan så är Horace Engdahls uttalande om att amerikansk litteratur inte är något att ha lite för färskt för att jag verkligen ska tro på någon amerikan heller. Jag skulle tippa på antingen en ny europe eller en östasiat som inte är Haruki Murakami. Mo Yan kanske? Han ligger i alla fall tvåa på Ladbrokes lista: http://sports.ladbrokes.com/en-gb/Awards/Nobel-Literature-PrizeAwards/Nobel-Literature-Prize-t210003519

    • Jag har inte läst något av Murakami men han är onekligen populär bland en väldigt stor grupp människor. Kanske är han för modern och populär? Jag vet inte. Haha, Horace, han är ganska bra på att säga sådana saker men jag förstår vad du menar. Jag tror inte heller att Cormac McCarthy, eller någon annan amerikan för den delen, vinner. Men han är en av mina favoritförfattare så jag hoppas trots det.

Kommentera

