Reading is sexy ♥

Exiles av James Joyce

Titel: Exiles
Författare: James Joyce
Utgivningsår: 1918
Bokförlag: Dover Thrift Editions
Sidantal: 73
Språk: Engelska
ISBN: 0-486-42460-x
Betyg: 3 av 7

Baksidestext:It is 1912, and the protagonist, an Irish writer names Richard Rowan, has recently returned to Ireland from abroad. His estrangement from Irish society is revealed through his relationships with his commin.law wife, Bertha (who is being courted by the Rowans’ longtime friend, journalist Robert Hand), and his cousin Beatrice, formerly the most inspiring figure in his life and now his child’s music teacher

Åsikter och tankar: Jag kan förstå de kritiker som hävdar att Exiles är Joyces mest misslyckade verk. Pjäsen jämförs med Ibsen och, till viss del, kan jag hålla med om det. Exiles har onekligen en likartad utformning men saknar Ibsens anspel på människans inre liv. Pjäsen har även jämförts med Joyces egna verk och man menar med detta att den saknar mycket av hans riklighet, bredd och förtrollning. Det är jättetrist men jag kan inget annat än att hålla med. Exiles är en intressant pjäs, naturalismen var en mycket spännande epok, men samtidigt känns den ganska fattig. Den lever inte upp till Joyces utomordentliga standard, vill jag påstå.

Jag gillar däremot pjäser som handlar om relationer. Ibsens Et Dukkehjem och Strindbergs Fadren är två av mina favoriter. Jag gillar dess underliggande handling och symbolism. Mycket, mycket spännande.

Det blev en kort recension den här gången 😦

Standard

2 thoughts on “Exiles av James Joyce

  1. Pingback: Månadsrapport för augusti 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

