Reading is sexy ♥

Riktigt avundsjuk – fast på ett onekligen positivt sätt

Veckans bokbloggsjerka lyder: Vilka böcker önskar du att du ännu inte hade läst? Om jag har förstått frågan rätt så handlar den om vilka böcker man skulle vilja upptäcka på nytt/för första gången om man fick ändra på historien, så att säga. Lite klurigt formulerad skulle jag vilja säga.

Jag har funderat på detta och kommit fram till i varje fall två kategorier böcker. Den första är serien om Harry Potter. Jag skulle vilja vara ung yngre så att jag fick upptäcka dem igen. Jag var ungefär 11 år när jag kom i kontakt med Harry Potter för första gången och kan fortfarande komma ihåg den riktigt hänförda känslan av historien. Trollkarlar, häxor, magi och jättar var helt överväldigande. Ibland är jag riktigt avundsjuk på mina unga elever som pratar om serien som om den var ny. Riktigt avundsjuk – fast på ett onekligen positivt sätt.

Den andra bokserien som jag skulle vilja upptäcka igen är Sivar Ahlruds Tvillingdetektiverna. Min mamma hade några böcker med Tvillingdetektiverna som jag riktigt älskade. Tvillingarna var lite som en svensk version av Harry Potters Fred och George. Busiga unga killar som när det kom till kritan var riktigt goda och duktiga människor. Och de var alltid ute på sjukt spännande mysterier. Med sig hade de kusinen Hubert, som faktiskt liknar Percy, den intellektuella bakom gänget.Till skillnad från Harry Potter så skulle jag vilja upptäcka serien nu i vuxen ålder. Egentligen är det en mycket farlig tanke eftersom det oftast visas att det inte alls var så awesome som man kom ihåg. Snarare tvärtom. Om ni växte upp med VI Fem så titta för i helvete inte på serien nu. Awkward är bara förnamnet.

Standard

17 thoughts on “Riktigt avundsjuk – fast på ett onekligen positivt sätt

  1. Har aldrig läst Harry Potter, bara sett filmerna. Man borde egentligen läsa dem också. Tvillingdetektiverna…dem läste jag som ung. Dom var ju så bra. Läste även Kitty-böckerna och Fem böckerna.

  2. Önskar att Harry Potter hade funnits när jag var i ”rätt” ålder. Nu hade jag ett stort klapp i mitt läsande som tog år att överbrygga, har en känsla av att det inte fanns så bra böcker för unga på 80-talet.

  3. Håller med om Harry Potter! Det är verkligen en av de bästa bokserierna som finns. Tänk att få läsa allt för första gången och ligga vaken hela natten bara för att man inte kan lägga boken ifrån sig 🙂

Kommentera

