Reading is sexy ♥

Samtal med en Ängel av (ed.) Nick Hornby (2000)

Titel: Samtal med en Ängel (org. Speaking with the Angel)
Författare: Nick Hornby
Utgivningsår: 2000
Bokförlag: MånPocket
Sidantal: 273
Språk: Svenska
ISBN: 91-7001-046-3
Betyg: 4 av 7

Baksidestext: I Samtal med en ängel möter bi bland andra: Fjortonåringen som med hjälp av sin drygt två meter långa kompis äntligen lyckas imponera på sin filmgalna storasyster. Premiärministern som inför parlamentet förklarar hur det kom sig att han flydde från livvakterna och fick lift med en 15-årig kvinnlig biltjuv. Mannen som ända in i döden njuter av att synda. Nick Hornby bad några av sina goda vänner och kollegor om en nyskriven berättelse: Zadie Smith, Colin Firth, Helen Fielding, Irvine Welsh och ytterligare sju av de mest spännande och populära författarna av idag. Själv bidrar Nick Hornby med historien om museivakten som ska skydda den kontroversiella tavlan Tuttjesus och för sent inser att han bara är en bricka i ett större spel…

Åsikter och tankar: Jag köpte boken på ett antikvariat för något år sedan utan att riktigt läsa vad boken handlade om. Jag är en allätare när det kommer till Nick Hornby och har läst det mesta han har skrivit. Det jag ännu inte har läst kommer att vara med i Pocketlovers utmaning tre på tre. Jag visste i princip inget om boken innan jag köpte den förutom att det var en novellsamling. Det var först när jag skulle börja läsa den för någon vecka sedan (typ två) som jag upptäckte att Hornby bara är redaktör. Förvisso har han bidragit med introduktionen och en egen novell men majoriteten av samlingen är skriven av andra författare och kända människor. Inte för att jag klagar – det var mycket intressant att ta del av flera författare som jag tidigare inte läst något av.

Det är en mycket intressant idé med novellsamlingar på detta vis, måste jag säga. Det var en bra blandning av historier och stil. Ingen var för lång eller för kort. Det var precis lagom skulle jag vilja säga. Robert Harris ”Premiärministerns frågestund” är kanske min favorit. Den superrolig utan att det egentligen var dess avsikt. Likaså var Nick Hornbys ”Tuttjesus” en annan favorit. En novell som jag inte var beredd på att den skulle vara bra var Melissa Banks ”The Wonder Spot”. Trots att jag inte har några som helst likheter med huvudkaraktären kunde jag ändå känna igen mig i henne. Jag kan inte riktigt förklara varför – jag bara kände det så.

Mycket rolig, spännande och stundvis kanske sorglig bok!

Standard

2 thoughts on “Samtal med en Ängel av (ed.) Nick Hornby (2000)

  1. Pingback: Månadsrapport för augusti 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

