Reading is sexy ♥

Thank you but no

Det är en väldigt intressant bokbloggsjerka måste jag säga. Frågan som ställs är ”Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken”. Jag är den typen av människa som blir äcklad om det tjatas för mycket om hur bra något är – oavsett vad det gäller. Jag vet inte riktigt varför men jag blir genast superanti när det bara trycks på från alla tänkbara håll om hur bra till exempel en bok är. Jag har en hel lista med sådana böcker. För att göra det enklare har jag valt att lyfta fram tre författare istället.

1. Jonathan Franzen. Jag tvivlar inte på att han skriver bra böcker, annars skulle han inte ha en sådan bred publik, men jag kommer aldrig att läsa ett enda ord han har skrivit. Jag har som på känn att han kommer att bli/fortsätta vara en av de jättestora namnen inom litteraturen till den grad att varenda käft har läst minst en bok – utom jag. Lite som med Dan Brown fram till den dagen jag gav in och läste Da Vinci Koden.

2. Moderna deckarförfattare i allmänhet. Jag älskar en riktigt bra whodunit med en (amatör-) detektiv vars uppgift är att lösa en gåta av något slag. I de äldre detektivromanerna ligger fokuset på brottet och huvudkaraktären är i mångt och mycket sekundär. Eftersom huvudkaraktären introduceras efter brottet har begåtts (alternativt på en helt annan plats än brottsplatsen) är de i vart fall fri från alla misstankar. De moderna detektivromanerna har allt för mycket känslor och relationsproblem. Ibland glöms brottet känns det som. Jag skiter fullständigt i om polisens fru/man har lämnat dem. Jag är här för mord och inget annat.

3. Alex Schulman. H-e-l-v-e-t-e. vad. förbannat. less. jag. är. på. allt. tjat.

Standard

26 thoughts on “Thank you but no

  1. Schulmans böcker har jag varken funderat för eller emot, så då blir det troligen inte av… Franzen tyckte jag var överskattad när jag läste Tillrättalägganden, väldigt utdraget. De säger att Frihet är bättre, men det lär dröja innan jag läser den.

  2. Håller med, håller med och håller med. Franzen var ett av namnen som direkt dök upp när jag skulle knåpa ihop mitt svar. Var en liten smula nyfiken för ett tag sedan men såg Freedom i en bokhandel härom dagen – den är ju astjock! Där dog det lilla veka intresse jag hade skrapat ihop.
    Och haha! Jag gjorde samma sak, råkade läsa da Vinci-koden (gillade pusselmysteriet, ogillade karaktärerna och språket). Det som är bra med det är att jag nu kan säga att jag inte tycker Brown är en bra författare. Alltid något.

    • Det avskräcker mig med. Jag är lite småallergisk mot tjocka böcker. Böckerna känns på något obestämt sätt som att de kunde vara spännande men jag tvivlar på att jag kommer att läsa en enda han har skrivit. Själva handlingen i Da Vinci-koden var jättebra tyckte jag men karaktärerna gjorde mig förbannad emellanåt..

Kommentera

