Reading is sexy ♥

Var det bra så? av Lena Andersson (1999)

Titel: Var Det Bra Så?
Författare: Lena Andersson
Utgivningsår: 1999
Bokförlag: Natur och Kultur
Sidantal: 175
Språk: Svenska
ISBN: 91-27-10766-3
Betyg: 6 av 7

Baksidestext: Lotta Svensson växer upp i en stockholmsförort under de expansiva 70- och 80-talen. Retoriken talar om jämlikhet och att de flesta får det bättre. Men i höghuset där Lotta bor är porten sönderslagen och det stinker piss i de trasiga hissarna. Lena Anderssons uppmärksammade debut Var det bra så? är en skildring inifrån ett samhälle som håller på att byta riktning. Den nya tiden kläs i en moderniserad välvilja som kretsar mycket kring etnicitet, medan gårdagens sociala och ekonomiska problem faller alltmer i glömska.

Åsikter och tankar: Det är spännande hur mycket man kan känna igen sig i både samhället och Lottas umgängeskrets. Trots att jag är född betydligt senare än när handlingen utspelar sig tycker jag ändå att jag känner igen situationer från min egen barndom och uppväxt. Lena Andersson lyckas, enligt mig, att skildra ett Sverige som det faktiskt såg ut under 70- och 80-talet. Eller som jag uppfattar att det såg ut, åtminstone. Det är inte bara den fina och lyckade sidan som tas upp, det är även den misslyckade och obekväma sidan. Det skildras väldigt bra i hur det är att bo hos Lottas mamma och hur det är att bo hos Lottas pappa. Pappan representerar det finare och mer moderna samhället medan mamman representerar det gamla som lämnades kvar.

Två av böckernas starka sidor är de korta och växlande kapitlen. Under några sidor handlar det om Åsa, sedan Lotta och efter det Mia och så vidare. Jag tappade aldrig intresset och karaktärerna blev mycket starkare och mänskligare i mina ögon. Jag gick igenom halva boken och hatade Pia och Mia och alla Lottas klasskompisar. Sedan fick de egna kapitel och blev genast mycket mänskligare. Lena Andersson är bra på att hantera de olika karaktärernas inre liv. De är inte bara tomma och meningslösa b-karaktärer. De har faktiskt egna problem att leva med.

Myyycket bra bok. Rekommenderar den starkt.

Standard

4 thoughts on “Var det bra så? av Lena Andersson (1999)

  1. Pingback: Månadsrapport: Juni/juli | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Stockholm läser Barnens Ö | How hollow heart and full

Kommentera

