Reading is sexy ♥

Heidegger and a Hippo Walk Through Those Pearly Gates (2009)

Titel: Heidegger and a Hippo Walk Through Those Pearly Gates
Originaltitel:
Serie och del av serie:
Författare: Thomas Cathcart och Daniel Klein
Utgivningsår: Min utgåva från 2009
Bokförlag: Penguin
Sidantal: 277
Språk: Engelska
Betyg: 4 av 7

Baksidestext: From the bestselling authors of Plato and a Platypus Walk into a Bar … comes a new philosophical quest, this time to the edge of the pearly gates to discover just what the great philosophers, theologians, psychotherapists, and wiseguys have to say about life, death, and the hereafter.

Åsikter och tankar: Jag har svårt att sätta ord på Heidegger and a Hippo. Filosofi är en genre som jag normalt sett aldrig läser och kan med det erkänna att jag inte har någon större kunskap om det heller. Jag gillade däremot Cathcarts och Kleins förra bok, Plato and a Platypus, så jag beslöt mig för att även läsa denna bok. Jag blev heller inte besviken på denna även om jag föredrar Plato and a Platypus.

I Heidegger and a Hippo utforskar författarna ämnen som människans sökande efter odödlighet och vad det är som händer om/när vi så småningom dör. Det är ett intressant sätt att bemöta ganska tunga och känsliga frågor. Författarna gör det på ett lättsamt och, framförallt, roligt sätt. Bokens styrka är de olika infallsvinklarna författarna diskuterar. Det är, med andra ord, inte bara en eller tre filosofer som diskuteras. Det är allt från Plato till Heidegger och Woody Allen. Den senare citeras även ofta – vilket alltid är roligt. Bokens svaghet är de många smeknamn författarna använder sig av. Det ger boken, enligt min mening, en ganska så oseriöst intryck. Jag hade även svårt för delarna där ”the average guy” Daryl deltog. Det var bara tråkigt och, ibland, irriterande.

Nu ska jag fortsätta med Lena Anderssons Var Det Bra Så? som jag tog en paus ifrån.

Standard

2 thoughts on “Heidegger and a Hippo Walk Through Those Pearly Gates (2009)

  1. Pingback: Månadsrapport: Juni/juli | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

