Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka med pedagogik och spökhistorier

Helgens bokbloggsjerka handlar om böcker som lästs under året. Frågan är helt enkelt:

Vilken är den bästa respektive sämsta bok du hittills har läst i år?

Om någon månad inleder jag min sista termin som universitetsstudent. Jag började hösten 2007 på Örebro universitet och har sedan dess emigrerat till universitetet i Växjö. Just nu håller jag på att samla ihop 90 pedagogiska poäng för att få undervisa andra individer. (Era barn. Tänka sig!) Det betyder att jag inte läst speciellt mycket som inte relaterar till pedagogik eller didaktik det senaste året. Därför tänkte jag prata om sådan litteratur och ignorera att frågan specificerar detta år.

Vi hade en delkurs som handlade om formativ och summativ bedömning där vi bland annat läste Bedömning i och av skolan. Det är en mycket välskriven och intressant bok som jag känner att jag kommer att ha stor användning för under min tid som lärare. En bok som jag inte har läst än men som jag längtar efter att få börja med är Grundskolan 50 år : från folkskola till folkets skola. Jag fick den med senaste Skolvärlden. Ser mycket spännande ut måste jag säga.

En skönlitterär bok jag gillade i år var The Woman in Black. Författaren Susan Hill har en talang för superläskiga spökhistorier. Boken har en oerhört välskriven 1800-tals anda över sig med ett språk som hör hemma under Charles Dockens eller Charlotte Brontës tid. The Woman in Black är, för mig, en modern klassiker som jag hoppas många vill läsa. Jag tänker i alla fall utforska Susan Hills författarskap vidare.

Jag har faktiskt inte läst en enda dålig bok i år.  Det är lite tråkigt för frågan men roligt för mig. Kanske nästa år?

Standard

13 thoughts on “Bokbloggsjerka med pedagogik och spökhistorier

  1. Jag önskar att vi hade använt den boken när jag läste pedagogik. Den låter betydligt interessantare än den vi använde.

    Vilken tur du har haft som inte läst någon dålig bok i år!

    • Dem var väldigt intressant faktiskt! De som var kursansvariga gjorde misstaget att bara välja böcker som refererade till varandra så jag har i princip läst bara onödig kurslitteratur under året. De har alla haft sina bra delar men man hade ändå önskat att det var lite mer dynamik i urvalet. Dare I say, litteratur som sade emot varandra och diskuterade två sidor av samma problem. Jag tycker du ska läsa boken, eller i alla fall titta igenom den, eftersom den är mycket läsvärd.

      • Jag pluggar beteendevetenskap så vi läste en introduktionskurs till pedagogik på 7,5 poäng där vi skulle försöka plugga in nio olika pedagoger plus skolhistoria plus bedömning. Våra kursansvariga valde Lärande av Knud Illeris, som har sin egen hatgrupp på Facebook av en anledning i min åsikt, och Pedagogik för 2000-talet av Henry Egidius. Vi hade inga som helst föreläsningar om bedömning och det stod 1½ sida om det i Egidius bok, men givetvis dök det upp som en tentafråga.
        Men det är rätt fascinerande att läsa om bedömning, tycker jag. Så jag ska se om boken finns på biblioteket att läsa.

      • o_____O Det där kan ju aldrig ha varit en enda kurs. Det låter som en hel termin! Av ren nyfikenhet – vilket universitet läste du på? Jag kan tycka att Illeris är ganska intressant men, ja, jag kan samtidigt förstå facebookgruppen. Jag är nöjd med att vi bara hade ett pyttelitet arbete i början om hans teorier. Han var mycket svår att förstå. Hans teorier återkom senare under terminen men jag valde att ignorera det. Vi hade också några sådana tillfällen med saker vi inte diskuterade/fick föreläsningar om men som vi ändå förväntades ha läst och med det kunna som ett rinnande vatten. Mycket irriterande. Egentligen borde det vara förbjudet med tentafrågor som den du fick. Känns konstigt att ni inte hade föreläsning(ar) om bedömning men att det ändå skulle tas upp på frågan.

        På en helt annan kurs, i en annan stad, fick jag en tentafråga på en fotnot. Och på en annan tenta fick jag en fråga på något random föreläsaren sa en gång på en lektion.

      • Läste i Linköping. Tempot var skyhögt under den tid jag läste där och jo, det där var en enda kurs. Visst låter det som vansinnigt mycket? En kurskamrat hade läst ett och ett halvt år på lärarprogrammet och tyckte att det var väldigt märkligt att vi skulle läsa mer på fyra veckor än vad de hade läst på en termin på lärarprogrammet.

        På en fotnot?! Det är ju absurt.

      • Jag förstår inte riktigt varför alla känner att det måste klämmas in så himla mycket. Jag skulle hellre satsa på mindre men djupare. Det skulle ge mig mer i alla fall.

        Ja, jag tror det var en sådan där bildtext, eller liknande. Vi fick en fråga på en tenta och jag satt och riktigt kliade mig i huvudet. Hade vi verkligen pratat om detta? Efter tentan var majoriteten av klassen skitförbannade eftersom, av vad jag förstår, ingen hade läst om det. Det var en sådan där tenta då minsta poäng var avgörande..

    • Jag rekommenderar verkligen den! Mycket spännande på ett klassiskt och välskrivet sätt.

      Ja, det är samma. De har ändrat på lite delar och valt att vinkla filmen annorlunda, framförallt inledningen och slutet, men det är i stort sett samma historia. Filmen är läskigare än boken men jag antar att det är för att locka så många människor som möjligt. Alla kanske inte uppskattar det mer sublimt läskiga utan måste ha mer påtaglig läskighet. Eller liknande.

      • Själv har jag inte sett filmen (den verkade vara lite för läsking för mig), men boken känns mer lockande än filmen. Hoppas nu att audible har den som ljubok! ^^

Kommentera

