Reading is sexy ♥

In sickness and in health

Sunset (1)Fotot är taget av mig och kan hittas på Flickr.

Jag är sjuk och har därför inte varit så aktiv i helgen. Jag har mest degat hemma.Gräsallergin gör att jag antagligen är känsligare för förkylningar och annat än om jag inte vore allergisk. Det är grymt jobbigt att vara sjuk i alla fall. Jag är det så sällan att det slår mig så kraftigt när jag väl är det. Det började med lite halsont i onsdags/torsdags som gick över till ännu mer halsont och lätt feber. Sedan fick jag snuva som senare utvecklades till ännu mer snuva. Dessutom fick jag slem- och rethosta. Lovely. Slutsats: receptbelagd hostmedicin är för jävla äckligt.

För att muntra upp mig har jag tittat på film och första säsongen av Game of Thrones. Och så har jag fortsatt att kategorisera/katalogisera mina böcker. Jag är på bokstaven L, har just passerat Astrid Lindgren, och ska ta mig ann Fredrik Lindström any day now.

Random utdrag från Lindströms Jordens smartaste ord:
[Apropå hur frekvent könet förekommer i svärord]

Utomlands däremot är könsorden ofta standard. Det är svårt för oss som är vana vid ”milda” svordomar att göra oss en föreställning om hur vardagliga och självklara sådana här uttryck kan vara på ”hemmaplan”- Lår oss ta några illustrativa exempel från Ljung:

Finskans Fittornas vår! (Vittujen kevät) används ungefär som svenskans ‘Det var värst’.

Turkiskand konstruktion Den i fittan stoppade foten! (Amine koydigumun ayagi daha iylesmedi) skulle bli ungefär ‘Jävla fot!’ på svenska (Foten är här bara ett exempel, det går bra med vadsomhelst som man blir arg på).

Det spanska Gå till kuken! (Vete al carajo) får väl översättas med ‘Dra åt helvete!’

Italienskans färgstarka En hård hästkuk i din mun! (Cazzo durro dell’ cavallo nella tua bocca) har ungefär samma användningsområde som föregående
(s. 167)

Standard

Kommentera

