Reading is sexy ♥

Box 21 av Roslund & Hellström

Titel: Box 21
Originaltitel:
Serie och del av serie:
Författare: Roslund & Hellström
Språk: Svenska
Uppläst av: Shanti Roney
Betyg: 4/7

Del av beskrivning hämtat från AdLibris: En kvinna hittas med trettiofem piskrapp över ryggen i en lägenhet med elektroniska lås. En man blandar tvättmedel och amfetamin medan vener fräts sönder. Snart ska en av dem åka nerför trappan i rullstol, med ansiktet in i en vägg. Den andra ska ta hissen ner till bårhuset, peka med en pistol, ta döda och levande som gisslan. Kriminalkommissarie Ewert Grens och kriminalinspektör Sven Sundkvist leder plötsligt två olika brottsutredningar från en operationssal på akutintaget. Har döda människor rätt att tala? När ett brottsoffer blir en brottsling – är hon då god eller ond?

Åsikter och tankar: Eftersom jag är trött blir detta en kort recension. Det var länge sedan jag lyssnade på en ljudbok. För ett tag sedan fick jag för mig att det var allt för länge sedan. Jag lånade därför Roslunds & Hellströms bok Box 21 som e-ljudbok. Det var en ganska spännande upplevelse måste jag säga. Hade jag bara mer tid, eller rättare sagt, om jag tog mig mer tid skulle jag låna flera. Jag inbillar mig att jag inte har tid och därför blir det aldrig av. Vi får väl se om det händer igen.

Box 21 var spännande och framförallt hemsk. Kuslig. Snuskig. Vidrig. Historien om de prostituerade kvinnorna var mycket bra skriven och jag kunde verkligen leva mig in i hur de upplevde sin värld och var/vad de kom ifrån. För att påkalla dessa känslor upprepades ord eller fraser kontinuerligt. Det intensifierade handlingen så väl som karaktärerna och känslorna, enligt min mening. Mycket smart. Shanti Roney var ett spännande val av berättare. Han har en ganska vanlig, trots att den är lätt att känna igen, röst. Den har ingen markant dialekt eller stil som stör. Den är helt enkelt vanlig. Han är jättebra på att låta neutral och professionell. Jag tycker att det passade till de mer hemska delarna.

Det som drog ner boken, enligt min mening, var polisen. Jag hade hellre sett en bok endast om de prostituerade kvinnorna. Det hade varit mycket mer intressant. Trots att polisen Ewerts historia var ledsam intresserade den inte mig så mycket.

Standard

One thought on “Box 21 av Roslund & Hellström

  1. Pingback: Månadsrapport: Juni/juli | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

