Reading is sexy ♥

Förbannad är jag ganska ofta: Samtal med Berit Ås av Ami Lönnroth (2008)

Titel: Förbannad är jag ganska ofta: Samtal med Berit Ås
Originaltitel:
Serie och del av serie:
Författare: Ami Lönnroth
Utgivningsår: 2008
Bokförlag: Ordfront
Sidantal: 246 (inkl. referenslista och personregister)
Språk: Svenska
Betyg: 6/7 (Välskriven bok om en inspirerande kvinna)

Baksidestext: Berit Ås är pionjär inte bara inom kvinnokampen. På 70-talet blev hon Norges första kvinnliga partiledare, för Sosialistisk Venstre. Hur lyckas hon efter över fyrtio års aktivism fortfarande sätta fart på fredsföreningar, kvinnogrupper och miljökämpar? Ett tänkbart svar på frågan ges av hennes yngre syster: ‘Hon hämtar styrka ur eländet.’ ‘Aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp’ – så sjöng Kvinnor för fred som Berit Ås var med och grundade i slutet av 70-talet. Det gäller alltjämt: Aldrig ger hon upp.

Åsikter och tankar: Berit Ås är en av de många inspirerande kvinnor vi har i norden. Hon var, som ni kan läsa ovan, inte bara Norges första partiledare. Hon ligger även bakom grundandet av Kvinnouniversitetet och etablerade de fem välkända härskarteknikerna. Under sina +80 år har Ås hunnit med mycket. Jag är jätteimponerad av hennes intellekt och vilja som verkar rätt utsagt oändlig. Författaren Ami Lönnroth (som också är underbar på en rad olika sätt) säger i slutet av boken att hon ”beundrar Berit Ås och tycker mycket om henne – utan att för den skull alltid tycka som hon.” (s. 233) Jag kan inget annat än hålla med Lönnroth. Jag beundrar henne oerhört men känner samtidigt att hon har en rad åsikter som är lite för kraftfulla för mig.

Förbannad är jag ganska ofta: Samtal med Berit Ås kan beskrivas som ett oerhört intimt (men antagligen i plural eftersom det är många frågor som de talar om) samtal. De blir ofta personliga och djupa så till den grad att det känns som att läsaren gör intrång i deras liv. Ami Lönnroth är närvarande genom hela boken i rollen som intervjuare. Jag tror att det är anledningen till varför boken upplevs som så personlig. Jag är inte mycket för porträtt och biografier men denna teknik var bara spännande. Lönnroth hade ett ledigt och bildat (oxymoron – men ni förstår nog vad jag menar) språk som bidrog till den totala läsupplevelsen. En annan sak som jag gillade var att varje kapitel hade ett eget ämne. De pratar om hennes barndom, inspirationskällor, lokalpolitik, makt och fredsrörelser för att bara nämna några ämnen. En tråkig sak, och som i slutändan bara gav boken 6/7, var att jag saknade bilder (som även denna bloggare skriver om). Jag hade gärna sett bilder från hennes privatliv som politiken.

Jag rekommenderar boken starkt till de människor som inte bara är intresserad av kvinnokampen och feminismen men politik i allmänhet. Jävligt grym var boken helt enkelt.

Denna bok kan du finna på: Bokus. Tyvärr verkar boken vara helt slutsåld överallt. Jag köpte mitt ex förra (eller om det var året innan dess) på en bokrea. Kanske kan den lånas på det lokala biblioteket? Om ni får tag på den – ta ett jävligt stadigt grepp.


En favoritdel

Standard

4 thoughts on “Förbannad är jag ganska ofta: Samtal med Berit Ås av Ami Lönnroth (2008)

  1. Pingback: Månadsrapport: Juni/juli | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Pingback: Tematrio: det bästa av 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  4. Pingback: Ain’t I a woman? En dag för kvinnor | How hollow heart and full

Kommentera

