Reading is sexy ♥

Prometheus (2012)

Jag var på bio igår och såg Prometheus (2012) i 3D. Som jag har fattat det är Prometheus en prequel (svenskt motsvarande ord, tack) till Alienfilmerna. Filmen handlar om en gäng forskare som letar efter människans ursprung och varför vi överhuvudtaget (skriver ni förresten ”överhuvudtaget” som ett eller tre ord?). Sökandet tar forskarna till en avlägsen planet någonstans i rymden, som i mångt och mycket liknar vår jord, för att få svar på sina frågor. På planeten finner de tecken på liv, kanske svar på deras frågor, samtidigt som deras expedition hotas av okända och mycket farliga varelser. Jättedålig beskrivning och ni kan läsa en betydlig bättre här.

Det var en grym film, måste jag säga. Det var inte allt för länge sedan som jag såg om Alienfilmerna och jag tycker att Prometheus var en ganska bra prequel. Innan jag såg filmerna kom jag egentligen bara ihåg första filmen då Ian Holm spelade en android som hette Ash. Jag kom ihåg hur otroligt creepy jag tyckte det var att han inte var en människa – utan en robot. Jag kom också ihåg att jag inte riktigt gillade Alienfilmerna – men vid en omtittning visade det sig vara fet. De är aaawwweeesome ^^

Det var häftigt med 3D. Har bara sett senaste Pirates of the Caribbean i 3D tidigare och det var absolut inte lika häftigt. Det var alldeles suddigt och rörigt. Jag misstänker, så här i efterhand, att det berodde på glasögonens kvalité. Nu fick vi rejäla glasögon med grönt glad. Alla väderscener gjorde sig bra – vissa var riktigt läskiga. Filmen hade även ett antal scener där karaktärerna tittade på projekterande kartor och ritningar (som scenen då David hittar en karta över rymden) var otroligt imponerande i 3D.

Noomi Rapace var riktigt grym. Jag läste att filmen hade fått en massa fyror och femmor i betyg. Jag vet inte riktigt om jag skulle ge filmen en femma – men jag skulle absolut ge hennes framträdande en femma. Rapace var absolut en av mina favoriter i filmen. Michael Fassbender var också grym. Han spelade en android som hette David. Normalt brukar Fassbender alltid spela lite tuffa hjältar eller elaka skurkar så det kändes ovanligt med en sådan här roll. Han borde egentligen spela fler roller där han är känslokall, kontrollerad och precis. Han har ju utseendet för det, i alla fall. Jag tycker också att Charlize Theron förtjänar en femma i betyg. Hon är som gjord för de riktigt iskalla rollerna. Snygg är hon också. Det påstods att Guy Pearce var med i filmen. I 124 minuter satt jag och försökte lista ut vem fan han spelade. Jag kom aldrig fram till något definit svar utan var tvungen att vänta till jag kom hem för att googla filmen. Jävlar vad sminköserna till filmen är bra på sitt jobb, säger jag bara.

Soundtracken till filmen kan ni finna på Spotify.

Standard

7 thoughts on “Prometheus (2012)

  1. Isn’t it niiice? ^___^ Fast när Guy Pearce först dök upp trodde jag att han hade en hudsjukdom 😀

    Jag skriver nästan alltid över huvud taget som tre ord, fast lite beroende på sammanhang. När jag ser dig skriva ihop överhuvudtaget i det här inlägget får jag lust att också göra det från och med nu och för all framtid – det ser bättre ut? O_o

    • It was! Absolut över mina förväntningar. Jag trodde det också men efter ett tag insåg jag att han skulle föreställa gammal. Jag började fundera ett tag om det var en karaktär som hade åldrats i förtid och ville finna ett botemedel. Eller något.

      Jasså, gör du? Jag skriver oftast det som ett enda ord men vet att det finns två olika skolor för det. Vissa skriver ett andra tre. Jag vet inte riktigt vad jag föredrar eller vad som är mest korrekt däremot.

      • Det finns ju ett helt gäng såna ord (till och med, i och för sig, i alla fall, hur som helst) som antingen kan skrivas ihop eller isär. Det är korrekt vilket som, så man får väl gå lite på känn. Hur formell man ska vara.

        Jag tänker för övrigt på saker i den stilen HELA TIDEN (!x15) nu när jag översätter. På hur folk väljer mellan olika former av samma ord, alltså. I vilket sammanhang skriver man ”nån” och i vilket väljer man ”någon”? Tv eller teve? Sen eller sedan?

        Just nu läser jag en svensk ungdomsbok (Eld), och intressant nog växlar författarna mellan orden de, dem OCH dom. Dom i dialog och de/dem i resten av texten, alltså. De skriver även ”ner” i stället för ”ned”. Och av någon anledning tycker jag att det är jätteintressant. Arbetsskada?

      • Jag märker att jag varierar beroende på ord. Till exempel skriver jag ”överhuvudtaget” och ”iallafall” men jag skulle nog inte skriva ”tillochmed” eller ”iochförsig”. Det är väl på känn som du säger.

        Jag brukar alltid tänka på målgruppen. Om det är en blogg får man skriva hur man vill och är det för universitetet skriver man till exempel ”någon” och inte ”nån”. Är det däremot för unga människor går det jättebra att skriva ”nån” – om inte bättre än ”någon”. Många ungdomsböcker har ju ett väldigt informellt språk. Privat skriver jag i stort sett aldrig ”nån” eller ”teve” men det är bara en smakfråga.

        Jävlar vad Eld förföljer mig. Less nanting. Haha, ja det är faktiskt intressant. Man skulle säga d-o-m och inte d-e eller d-e-m så jag kan förstå valet författaren har gjort.

      • Jag skriver alltid nån, sån, sen etc när jag kommenterar på internet. På bloggen är det däremot lite random… Det växlar från inlägg till inlägg. Känns inte som om det spelar världens största roll på internet hur konsekvent man är 😛

        ”Teve” har jag aaaavskytt hela mitt liv, men börjar vänja mig vid lite nu. Det förenklar ju saker och ting om man kan skriva tevekanal och teven, i stället för tv-kanal och tv:n 😉

  2. Jag var inte så förtjust i filmen när jag såg den runt premiären. Jag tyckte inte den var dålig, men inte mer än bara bra. Filmen var otroligt snygg i 3D däremot. Dock har jag inte sett så många andra 3D-filmer så mitt referensregister är sisådär.

    Jag var faktiskt besviken på Noomi Rapaces framträdande. Den enda scenen som jag tyckte att hon lyste igenom på var när hon skulle operera sig. Då kom djuret i henne fram. Annars var hon bara malplacerad, anser jag i alla fall.

    Jag gillar Alien-filmerna, men det är främst tack vare min sambo som ”tvingade” mig att se dem. Storyn är riktigt bra och jag hoppas att de kommande filmerna blir bättre.

    • Jag har bara sett Pirates i 3D innan och tyckte att denna gjorde sig bättre som så än den andra filmen.

      Jasså? Jag tyckte att hon var över förväntan, faktiskt. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men jag blev positivt överraskad. Operationsscenen var riktigt bra 🙂

Kommentera

