Reading is sexy ♥

100 böcker!

Jag är grymt svag för enkäter av olika slag. Det är däremot sällan som jag lägger upp en eftersom jag alltid brukar ångra mig. Eller ljuga. Det gör jag ganska ofta då det kommer till sådant här. Jag ska försöka att behärska mig. Jag har lagt till några kategorier på slutet.

Såhär ser instruktionerna ut:
Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa.
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött.
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den
——————————————————————————–

1. Chinua Achebe: Allt går sönder *
2. Carl Jonas Love Almqvist: Drottningens juvelsmycke
3. Isabel Allende: Andarnas hus *
4. Martin Andersen Nexö: Ditte människobarn *
5. Stina Aronson: Hitom himlen *
6. Jane Austen: Stolthet och fördom +
7. Honoré de Balzac: Pappa Goriot +
8. Charles Baudelaire: Ondskans blommor
9. Samuel Beckett: I väntan på Godot +
10. Harriet Beecher Stowe: Onkel Toms stuga +
11. Victoria Benedictsson: Fru Marianne *
12. Frans G. Bengtsson: Röde Orm
13. Hjalmar Bergman: Markurells i Wadköping
14. Giovanni Boccaccio: Decamerone
15. Karin Boye: Kallocain +
16. Bertholt Brecht: Mor Courage och hennes barn
17. Fredrika Bremer: Hertha
18. Anne Brontë: Agnes Grey
19. Charlotte Brontë: Jane Eyre + x
20. Emily Brontë: Svindlande höjder
21. Mikhail Bulgakov: Mästaren och Margarita *
22. Italo Calvino: Om en vinternatt en resande *
23. Albert Camus: Främlingen +
24. Cao Xueqin: Drömmar om röda gemak *
25. Cervantes: Don Quijote + (Det är en hemskt tjock bok. jag läste stora delar av den till litteraturvetenskapen och tänker med det hävda att jag läst hela)
26. Joseph Conrad: Mörkrets hjärta +
27. Dante Alighieri: Den gudomliga komedin + (Se kommentar om Don Quijote)
28. Daniel Defoe: Robinson Crusoe +
29. Charles Dickens: Oliver Twist +
30. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff.
31. Alexandre Dumas d ä: De tre musketörerna.
32. Marguerite Duras: Älskaren
33. T S Eliot: Det öde landet +
34. Euripides: Medea +
35. William Faulkner: Absalom, Absalom
36. F Scott Fitzgerald: Den store Gatsby +
37. Gustave Flaubert: Madame Bovary +
38. Flygare-Carlén, Emilie: Rosen på Tistelön *
39. Per Anders Fogelström: Stockholms-serien
40. Gabriel García Márquez: Hundra år av ensamhet
41. André Gide: Den omoraliske *
42. Johann Wolfgang von Goethe: Den unge Werthers lidanden
43. Maksim Gorkij: Min barndom *
44. Graham Greene: Brighton Rock
45. Knut Hamsun: Markens gröda *
46. Jaroslav Hasek: Den tappre soldaten Svejk *
47. Joseph Heller: Moment 22
48. Ernest Hemingway: Den gamle och havet +
49. Hermann Hesse: Stäppvargen *
50. Homeros: Odysséen +
51. Henrik Ibsen: Et dukkehjem +
52. Eyvind Johnson: Strändernas svall +
53. James Joyce: Ulysses +
54. Franz Kafka: Processen
55. Yasar Kemal: Låt tistlarna brinna! *
56. Stella Kleve (Malling, Mathilda): Bertha Funke *
57. Pär Lagerkvist: Barabbas (Jag är ett fan av Harry Martinsson och är därav sugen på att läsa Lagerkvist. Kanske inte Barabbas men någonting annat)
58. Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien
59. Sara Lidman: Lifsens rot *
60. Linna Väinö: Okänd soldat *
61. Ivar Lo-Johansson: Kungsgatan *
62. Thomas Mann: Huset Buddenbrook *
63. Harry Martinson: Nässlorna blomma
64. Moa Martinson: Kvinnor och äppelträd +
65. Vilhelm Moberg: Utvandrar-serien + (Jag har Ut- och Invandrarna)
66. Molière: Tartuffe +
67. Elsa Morante: Historien *
68. Morrison, Toni: Älskade +
69. Vladimir Nabokov: Lolita
70. George Orwell: 1984 x
71. Boris Pasternak: Doktor Zjivago
72. Francesco Petrarca: Kärleksdikter
73. Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt (Combray)
74. Erich Maria Remarque: På Västfronten intet nytt
75. J. D. Salinger: Räddaren i nöden +
76. Cora Sandel: Alberte-serien *
77. Sapfo: Dikter och fragment +
78. William Shakespeare: Macbeth +
79. Mary Shelley: Frankenstein +
80. Sofokles: Konung Oidipus +
81. Solzjenitsyn: En dag i Ivan Denisovitjs liv *
82. John Steinbeck: Vredens druvor
83. Stendhal: Rött och svart *
84. Bram Stoker: Dracula +
85. Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll och Mr Hyde +
86. August Strindberg: Röda rummet +
87. Snorre Sturlasson: Egil Skallagrimssons saga
88. Jonathan Swift: Gullivers resor
89. Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken
90. Anton Tjechov: Damen med hunden
91. Lev Tolstoj: Anna Karenina + (Jag har andra delen. Av valfri anledning)
92. Mark Twain: Huckleberry Finn +
93. Sigrid Undset: Kristin Lavransdotter *
94. Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar +
95. Voltaire: Candide +
96. Oscar Wilde: Dorian Grays porträtt +
97. Virginia Woolf: Mot fyren +
98. Elin Wägner: Pennskaftet +
99. William Butler Yeats: Tornet
100. Émile Zola: Thérèse Raquin

Det här förutsätter ju att jag kan räkna. Hah. Feel free to double check.

Lästa böcker: 31/100 (Sådant som Utvandrar-serien räknas här som en bok)
Lästa författare: 48/100 (Nästan hälften!)
Ägda böcker: 40/100
Ej hört talas om: 25/100 (Jag var tvungen att lägga till den här eftersom det var så många författare jag inte hört talas om)

Standard

Kommentera

